Erityisen vaaratilanteen aiheuttavat ne autoilijat, jotka ohittavat pysähtymättä suojatien eteen jalankulkijaa väistämään pysähtyneen auton, kertoo ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilaitokselta.
Autoilijoiden lisäksi poliisi valvoo jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä, kerrotaan poliisin tiedotteessa.
Tehovalvontajakso liittyy poliisin valtakunnalliseen liikenneturvallisuuskampanjaan. Valvonta- ja tiedotusjakson tavoitteena on saada taajamien liikenneympäristöä turvallisemmaksi, kun koulujen alkamisen aikoihin suojattomien tienkäyttäjien osuus liikenteessä lisääntyy.
‒ Koulujen alettua katukuvaan tulee tuhansia uusia pieniä kulkijoita, joiden taidot eivät vielä riitä tekemään havaintoja ja ratkaisuja turvallisimmalla tavalla. Me kokeneemmat liikkujat, autoilijat ja muidenkin moottoriajoneuvojen kuljettajat, olemme ensiarvoisen tärkeässä asemassa turvataksemme näitä pieniä kulkijoita koulutiellä ja muuna vapaa-aikana, Pahkin muistuttaa.
Jalankulkijoita menehtyy liikenteessä melkein joka viikko
Vuosittain maamme liikenteessä kuolee noin 40 jalankulkijaa. Loukkaantuneista lähes yhdeksän jalankulkijaa kymmenestä loukkaantuu taajama-alueilla.
Noin 20 prosenttia jalankulkijoiden henkilövahingoista tapahtuu 6‒17-vuotiaille lapsille ja nuorille. Yleisimmin tapaturmat sattuvat tietä ylitettäessä pimeän aikaan.
Vuoden pimeimpänä aikana eli loka-tammikuussa sattui lähes puolet jalankulkijoiden kaikista henkilövahingoista. Erityisesti suojateillä tapahtuneet henkilövahingot keskittyivät näille kuukausille, sillä yli puolet jalankulkijoiden vammautumisista suojateillä tapahtuu loka-tammikuussa.
Pienikin ajonopeuden muutos vaikuttaa pysähtymismatkaan
Hyvinkin pienet nopeuden muutokset puoleen tai toiseen vaikuttavat merkittävästi pysähtymismatkoihin. Taajamissa jo 5–10 km/h nopeuden muutokset saattavat olla kohtalokkaita jalankulkijan tai pyöräilijän kannalta. Taajamien turvallisuustoimilla, kuten alhaisilla nopeusrajoituksilla, ajovalojen käytöllä ja ympäristön kehittämisellä pyritään turvaamaan erityisesti kevyttä liikennettä.
‒ Jos pudottaa nopeutta noin neljänneksen, niin jarrutusmatka on vain puolet siitä mitä se oli suuremmasta nopeudesta. Kun 40 km/h ajava tarvitsee pysähtymismatkaa 20 metriä, niin samoissa oloissa 50 km/h ajava vaatii matkaa jo lähes 30 metriä. Paikassa, missä hitaammin ajava pysähtyi, on 50 km/h ajaneen nopeus vielä 37 km/h. Eli törmäysvoimat kasvavat vaarallisen suuriksi jo pienen nopeuslisäyksen seurauksena, Pahkin selittää.
Taajamaliikenteessä ylinopeudella ajavat joutuvat jatkuvasti vaihtamaan ajokaistaa. Tämä vaikeuttaa liikenteen kokonaistilanteen seuraamista, lisää päin punaisia ajamista ja kasvattaa peräänajon riskiä.
‒ Alemmilla nopeuksilla voidaan vaikuttaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja mopoilijoiden turvallisuuteen nopeasti ja tehokkaasti. Juuri heille taajamaliikenne on vaarallisin, toteaa Pahkin.