BMW käyttää takaisinkutsuista nimitystä huoltokampanja.
R 1200- ja R 1250 GS -mallit ovat olleet merkin myydyimpiä – ja samalla lippulaivamalleja – jo pitkään, itse asiassa muodostaneet sen moottoripyörämyynnin selkärangan.
Takaisinkutsu koskee ongelmia pyörän kardaanissa. BMW jälkiasentaa kampanjassa kardaaniakselin tunneliin tuuletusventtiilin.
BMW pyrkii täten korjaamaan kyseisissä malleissa ilmenevän ongelman, joka voi aiheuttaa sen, että kardaaniakselin veto katkeaa ja siten voimansiirto ei enää toimi.
Visordown kertoo, että ongelma on olemassa myös malleissa R 1200 RT ja R 1250 RT vuodesta 2013 lähtien, mutta GS-malleissa ongelma on suurempi pyörän desginin vuoksi. Erityisesti keinuhaarukan mutkan kulma kardaanitunnelin ja perän välillä sekä pidemmät jousituksen joustomatkat aiheuttavat suurempia ongelmia GS:ssä RT:hen verrattuna.
Ongelman poistamiseksi kardaanitunneliin lähelle ristiniveltä porataan pieni reikä, johon asennetaan venttiili. Venttiili päästää ilman ja kosteuden pois kardaanitunnelista ilman, että se imisi ulkoa ilmaa tai kosteutta sisäänpäin.
BMW tarjoaa modauksen maksuttomasti. Asialla ei myöskään ole varsinaista kiirettä, sen voi hoidattaa seuraavan huoltokäynnin yhteydessä.
Asiasta kertoi mm. Visordown.
Aiheesta aiemmin:
BMW:llä massiivinen 300 000 pyörän kansainvälinen takaisinkutsu
Takaisinkutsu: BMW:n uusi G310R väärin kiristetyn ohjaustangon kiinnikkeen vuoksi
BMW:ltä takaisinkutsu GS-mallien jalkatapin murtumisvaaran vuoksi