Ram Racing Yamahan niin sanotulla kotiradalla ajettava kilpailuviikonloppu antoi odottaa tiimiltä menestyksekästä saldoa. Torstaina ja perjantaina Ram Racing Yamahan kuskit treenasivat ja hakivat viimeisiä hyviä säätöjä viikonloppuun. Torstain treeneissä punaliput sotkivat settejä ja vaikka treenisettejä oli useita, ei kierroksia kuitenkaan päässyt kertymään kauheasti. Perjantaina puolestaan virallisena kilpailuviikonlopun treenipäivänä sade sotki päivää ja ajoaika jäi harmillisen lyhyeksi "puolihullun" kelin vuoksi. Tämä ei kuitenkaan antanut huolta viikonloppuun, koska tiimin kuskeilla oli selkeästi vauhti kohdallaan.
Tiimin Superbike-kuljettaja Niko Mäkinen lähti kotikilpailuviikonloppuun hyvistä asemista, täydet pisteet taskussaan kauden aikaisemmista kilpailulähdöistä.
Kokenut kuljettaja ei tälläkään kertaa epäonnistunut vaan jo aika-ajoista lähtien nähtiin, että Mäkisellä on vauhti kohdallaan ja ajo kulkee. Aika-ajossa paalupaikka ja kummassakin kilpailu lähdössä voitto kotiin.
– Kotikilpailun viikonlopulta lähdettiin tietysti hakemaan vain kirkkainta palkintoa. Lauantain aika-ajoissa saatiin kierrosajat kohdalleen ja sijoitus oli tavoiteltu ykkösruutu. Lauantain kilpailussa kilpakumppanit pysyivät kannassa alkukierrosten ajan, mutta varmalla ajolla saatiin taottua eroa reilusti ja lopputuloksena voitto.
Sunnuntain warm-upissa lähdettiin kokeilemaan pientä muutosta keulan asetuksiin kilpailussa huomatun tärinän vuoksi. Muutos koettiin warm upissa paremmaksi vaihtoehdoksi. Sunnuntain sää kuitenkin toi uuden muuttujan ja mietittiin lämpimämmälle kelille tarkoitetun medium-rengasseoksen käyttöä. Todettiin kuitenkin, että käyttökokemuksen puutteen vuoksi ei lähdetä ottamaan riskiä, vaan kisaan lähdetään tutulla soft-seoksen renkaalla.
Sunnuntain startti lyötiin punalipulla poikki kilpakumppanien kaatumisen vuoksi ja uusintastarttia saatiin odotella melkein tunti. Toisen startin jälkeen kilpailu saatiin ajettua 10 kierroksen kisana loppuun asti. Kilpailussa rengas osoitti pieniä liukkauden merkkejä ja tämä aiheutti omat ohjelmanumeronsa kilpailun aikana. Pienen ajovirheen vuoksi Collin pääsi kuittaamaan ykkössijan itselleen hetken ajaksi. Pari kierrosta tutkailua Collinin perässä ja varmassa jarrupaikassa ohi. Omalla ajolla tästä muutaman kierroksen aikana 3 sekunnin ero ja voittajana maaliin. Nyt kohti viimeistä botniaringin kisaviikonloppua 38 pisteen erolla kakkoseen. Tavoitteena vain ja ainoastaan mestaruus, Niko Mäkinen kommentoi tyytyväisenä viikonlopun saldosta.
Superstock
Superstockeissa kausi on tarjonnut hyviä ja välillä tiukkojakin kilpailuja, joten odotettavissa oli mielenkiintoinen viikonloppu.
Aika-ajoissa tiimin kuljettajista Niko Lehtirannalla oli hyvä vauhti päällä ja paalupaikka oli tulossa useamman kerran, mutta kilpakumppani sai nipistettyä omasta ajastaan vähän pois ja valtasi paalupaikan aivan Lehtirannan nenän edestä. Klemetti taisteli eturivin paikoista, mutta joutui tyytymään lähtöpaikkaan viisi, joka ei ollut lainkaan huono kärkiviisikon ollessa tiiviissä nipussa aikojen perusteella.
Viikonlopun ensimmäiseen kilpailustarttiin Lehtiranta sai loistavan lähdön, kilpakumppanin ampaistessa heti kantaan kiinni. Lehtiranta karkasi ja kävi tiukkaa taistelua kilpakumppanin kanssa läpi koko pitkän kilpailun ajan, kunnes ikävästi kilpailun viimeisen kolmanneksen alkaessa kilpakumppanin ajovirhe aiheutti myös Lehtirannalle kaatumisen ja kilpailu päättyi siihen. Kuski pääpiirteittäin kunnossa, mutta arvokkaat pisteet jäivät hiekalle odottamaan.
Kilpailussa heti kärkiryhmän takana ajanut tiimin toinen kuljettaja Lenni Klemetti nousi kärkeen ja kävi puolestaan hyvää taistelua kärkipaikasta. Ensimmäinen voitto Superstock 600 -luokassa oli enemmän kuin lähellä, kunnes viimeiselle kierrokselle lähdettäessä pääsuoran päässä Klemetiltä pienoinen ajovirhe ja kaatuminen seurauksena. Harmitus oli enemmän kuin suuri, olihan ensimmäinen voitto niin kovin lähellä.
Tiimillä olikin näin ollen hieman iltapuhdetta tiedossa, jotta kuskien pyörät saadaan ajokuntoon sunnuntaille. Tiimin mekaanikot kuitenkin tekivät ahkerasti töitä aamuyön pikkutunneille asti ja pyörät tulivat kuntoon sunnuntai kilpailuja varten.
Sunnuntain startissa lähtöruutuja oli tyhjänä, koska muutamat kilpakumppanit eivät valitettavasti päässeet osallistumaan kilpailuun edellispäivän kaatumisten vuoksi. Ram Racingin kuskit onneksi olivat kunnossa kaatumisten jäljiltä ja valmiina taistelemaan pisteistä. Lehtiranta lähti kilpailuun ruudusta kaksi ja Klemetti ruudusta neljä. Lähdöstä kumpikin kuski hyökkäsi suoraan kärkitaisteluun. Lehtirannalla oli edellispäivän kaatumisesta riippumatta selkeästi ajohaluja ja Lehtiranta karkasi jo muutaman kierroksen jälkeen omille teilleen pitäen kärkipaikan läpi kilpailun ottaen täydet pisteet toisesta kilpailulähdöstä. Klemetti taisteli koko kilpailun sijasta kaksi ja sai tehdä töitä pitääkseen paikkansa. Maalissa kuitenkin toisena ja tiimille luokassa kaksoisvoitto. Tämä oli loistava suoritus ja pientä balsamia haavoihin edellisen päivän epäonnen vuoksi.
Lehtiranta kommentoi viikonloppua lyhyesti: "Harmitti todella paljon lauantain kaatuminen, mutta tällaista tämä välillä on. Olkapää otti hieman osumaa kaatumisessa ja onneksi pystyin kuitenkin ajamaan silti sunnuntain pitkän kilpailun, vaikka aamun warm-upeissa käsi puutuikin pahasti. Tärkeät pisteet ja pistejohdossa lähdetään viimeiseen osakilpailuun elokuun loppupuolella"
Lenni Klemetti puolestaa kertoi viikonlopun olleen hyvin kaksijakoinen:
– Lauantain kisassa kaaduin johdosta viimeisellä kierroksella oman ajovirheen takia. Harmitti todella paljon, sillä 600-luokan ensimmäinen voitto oli erittäin lähellä. Onneksi en kuitenkaan loukannut itseäni vauhdikkaassa kaatumisessa. Tiimi teki hienoa työtä ja sai korjattua pyörän ajokuntoon sunnuntaiksi. Sunnuntain kilpailussa en pystynyt tekemään ihan parastani, koska kaatuminen kummitteli vielä mielessä. Hyvän taistelun jälkeen tulin maaliin kakkossijalla, johon olen todella tyytyväinen. Kauden tavoitteena on ollut kehittää omaa tekemistä jokaisella radalla ja se onnistui nytkin, lauantain kilpailussa ajoin kuitenkin oman ennätykseni Alastarossa.
Supersport 300
Tiimin Juniorprojektin kuljettaja Alex Kyriakoun odotukset olivat korkealla tulevaan viikonloppuun. Olihan Kemoran viikonloppu näyttänyt, että on täysin mahdollista taistella kärkisijoituksista.
Supersport 300 -luokassa oli mukana useita Viron mestaruussarjan kilpailijoita. Tämä myös luonnollisesti vaikutti aika-ajon lähtöruudukkoon, kun yhteistulokset määrittivät lähtöpaikan. Aika-ajossa Alex ajoi hyviä kierrosaikoja parantaen kokoajan ajoaan. Aika-ajossa sijoituksena yhteistuloksissa lähtöruutu seitsemän.
Lauantain kilpailussa Alex sai hyvän startin ja pääsi ajamaan hyvässä ryhmässä kilpailua. Kärkipyörät kuitenkin lähtivät omille teilleen, mutta Alexilla oli vielä hyvät mahdollisuudet palkintosijoihin. Varmalla ajolla hienosti sijoitus kolme ja erittäin tyytyväinen kuljettaja. Sunnuntain kilpailuun voitiin lähteä paljon rauhallisemmin mielin lauantain onnistumisen myötä. Sunnuntain kisa oli pitkälti lauantain toisinta, suurimpana erona, että Alex pystyi nipistämään vielä yhden sijoituksen ylöspäin ollen sunnuntain kisassa toinen. Huippuviikonloppu nuorukaiselle ja tämä antoi roimasti itseluottamusta sekä onnistumisen iloa. Tästä on hyvä jatkaa kauden viimeiseen osakilpailuun hakemaan sitä korkeinta koroketta.
Ram Racing Yamahan Alastaron viikonloppu oli kaksijakoinen, mutta lopputulos oli kuitenkin yhteenvetona kivaa luettavaa, kolme voittoa, kaksi kakkospaikkaa ja yksi kolmossija. Parempaankin olisi tottakai ollut mahdollisuudet, mutta onneksi loukkaantumisilta säästyttiin ja kauden viimeiseen kilpailuviikonloppuun on tallipäälliköllä Jani Rätöllä vain yksi tavoite "Haetaan mestaruudet kotiin" tiivisti Rättö.
Circuit Racingin kauden päätösosakilpailu ajetaan 20.-21.8 Jurvan Botniaringilla.