Erässä toiseksi nopeinta kierrosvauhtia pitänyt Kurvinen loukkasi olkapäänsä kolarin johdosta ja loput kolme erää mies ajoi periaatteessa yhdellä kädellä kipupiikkien voimalla. SM-sarjan neljäs sija ja olkapään kuntoutus oli talven saldo.
Lääkärien tutkimukset olkapäästä muuttuivat neljän kuukauden jälkeen ja nyt edessä onkin olkapään operaatio. Periaatteessa puoli vuotta on mennyt hukkaan ja sen vuoksi on aika laittaa kuski kisakuntoon ja päästä treenaamaan kohti 2023 Amerikan flat track kisoja.
Kesäkaudella päätettiin ajaa Saksan mestaruussarjan kilpailut, koska Krowdrace-promoottorit halusivat Lassen keulakuvaksi, ja sarjasta pyritään rakentamaan Euroopan paras flat track sarja. Siinä kaiken tasoiset kuskit pääsevät kilpailemaan ja yleisöllä on paljon nähtävää.
Saksan mestaruuskisoissa Lasse voitti kaikki kolmen kisan finaalierää ja ainoastaan yhdessä karsintaerässä sijoitus oli toinen. Lähes maksimipistein varmistettu mestaruus oli selkeä eivätkä Tsekin, Hollannin tai Saksan MM-sarjan kuskit pystyneet antamaan vastusta hallitsevalle maailmanmestarille.
Oikeastaan erot kilpailuissa MM-kuskeihin oli todella suuria eikä viimeisessä kisassakaan tarvinnut ajaa 100% vauhdilla vaan perusvauhti riitti hyvin. Toki vauhti ei olisi ollut tarvittavan nopeaa ilman riittävää harjoittelua MM-sarjaan, jossa kuskin tulee olla hyvin treenattu ja valmiina kovaan kisaan.
Saksan kisojen välissä Lasse valmensi saksalaisia flat track harrastajia ja kilpailijoita. Hyvästä palautteesta johtuen valmennusta on pyydetty myös ensi kesälle. Saksan viimeisen kisan aikana valmennusta kysyttiin usealta taholta edelleen, joten saa nähdä, mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan.
Myös Pohjoismaissa käynnistyy ensi vuonna Scandinavian cup -sarja, jolle haetaan virallista arvoa Ruotsin Moottoriliitosta. Flat track kasvaa hyvää vauhtia kaikkialla muualla kuin Suomessa. Ainakin Saksan sarja on pro-luokassa järkevää ajaa jo taloudellisestikin hyvien palkintorahojen ja tavarapalkintojen ansiosta. Voisi sanoa että järkevämpää kuin MM-sarjan, jos maailmanmestaruus ei ole tavoitteena.
Ensi kauden Amerikan kisoja suunnitellessaan Lasse pääsi testaamaan kahdesti viime kauden kärkikuskin Chad Cosen Harley Davidson XG750R Production twin -luokan pyörää. Harleyn tehokas moottori ja yllättävän hyvä ajettavuus oli mieluisa kokemus. Amerikan kisoissa Lassen luokka on ainakin ensimmäisissä kisoissa juuri Production twin, jossa maksimi moottorin koko on 900-kuutiosenttimetriä. Super twin luokassa ajetaankin jo 1200-kuutioisilla.
– Ennen ensi kautta käydään kuitenkin juhlimassa ja vastaanottamassa palkinnot Berliinissä ja onhan tiedossa myös Suomen Moottoriliiton 100v juhlat Lahden Sibeliustalolla. Ja saa nähdä onko kutsu voimassa Presidentin linnaan itsenäisyyspäivänä vai koituuko korona-aika ainoan 2020-2021 moottoripyöräilyn maailmanmestarin turmioksi tässä kokemuksessa, Lasse Kurvinen pohtii.
Aiheesta aiemmin:
Suomalainen Flat Trackin kaksinkertainen maailmanmestari sai mitalinsa Monacossa
Flat Track: MM-finaali 3, Pardupice, Tsekki – mestaruus ratkeaa Italiassa
Flat Track: Kurvinen taas kiinni maailmanmestaruudessa – titteli ratkeaa lauantaina Italiassa
Lasse Kurviselle flat trackin historiallinen maailmanmestaruus Italiassa