Tavoite päästä globaalisti nollakuolemiin vuoteen 2050 mennessä merkin autoilla ja moottoripyörillä on kova. Hondan Toshihiro Mibe totesi, että suurin haaste on nimenomaan moottoripyörällä kuolemaan johtavien onnettomuuksien estäminen kehitysmaissa.
– Yrityksenä, jolla on sekä moottoripyörä- että autoliiketoimintaa, jatkamme panostamistamme sellaisten turvateknologioiden tutkimukseen, joka mahdollistaa moottoripyörien ja autojen turvallisen, rauhanomaisen rinnakkain elämisen ja johtaa tietä törmäysvapaaseen yhteiskuntaan sekä ajoneuvojen että ohjelmistojen näkökulmasta.
Hondan keinot päästä tavoitteeseen sisältävät vuorovaikutteisen ADAS-järjestelmän (advanced driver-assistance system, edistynyt kuljettajaa avustava järjestelmä) asentamista kaikkiin uusiin automalleihin, joita valmistaja esittelee kehittyneissä maissa 2030 mennessä. Perustana tälle on, että varsin usein moottoripyörällä tapahtuviin kuolinonnettomuuksiin liittyy törmäys auton kanssa.
Erityisesti kehittyvissä maissa yritys näkee tavoitteisiin edettävän myös turvallisuuskoulutuksen, liikenneinfrastruktuurin parannuksin sekä poliittisin toimin. Tämän vuoksi Honda panostaa koulutuksen tehostamisohjelmiin ja hallitusten ja teollisuuden suhdetoimintaansa.
Ajoneuvojen verkottuminen
Honda on yksi Connected Motorcycle Consortiumin kolmesta perustajajäsenestä yhdessä BMW:n ja Yamahan kanssa. Nykyisin mukana on useampia mp-valmistajia. CMC:n tavoitteena on kehittää verkottumiseen perustuvia turvaratkaisuja kaksipyöräisille moottoroiduille ajoneuvoille. Näistä V2V- eli vehicle-to-Vehicle, ajoneuvosta ajoneuvoon verkottuminen on yksi oleellisimpia. Vision mukaan alueella liikkuvat ajoneuvot "näkevät" verkon yli toisensa koko ajan, ja jos jotain erikoista tapahtuu, kaikki pystyvät reagoimaan tapahtuvaan törmäämättä toisiinsa.
Avustavan kaistavahdin Honda on jo patentoinut
Kuljettajaa avustaviin ADAS-järjestelmiin kuuluu myös kaistavahtiteknologia, jonka Honda on jo patentoinut moottoripyöriä varten. Milloin se tulee tuotantoon, on sitten eri asia samoin kuin se, miten "järeän" moottoripyörän järjestelmän tekniset ratkaisut vaativat. Kaistavahti perustuu näkevän kameran ja laserilmaisimen yhteistyöhön, jolloin pystytään kuljettajaa varoittamaan siitä, että tämä on ajamautumassa kaistan ulkopuolelle.
Mikäli halutaan, että järjestelmä puuttuu aktiivisesti tilanteeseen, jos kuljettaja ei sitä varoitussignaalista huolimatta tee, tarvitaan toiminnallinen ratkaisu, jonka Honda on patentoinut samalla kertaa. Siinä moottoripyörän yläkolmioon kiinnitetty sähköinen väännön tunnistava sensori ilmaisee, johtuuko ohjaustangossa tuntuva toiminta tien töyssyistä vai kuljettajan toiminnasta ja onko se tarkoituksellista vai satunnaista.
Korjaukset ohjaukseen tehdään tietyn kriteeristön pohjalta. Ensinnäkin kameran täytyy huomata, että pyörä on ajautumassa ajokaistalta ja sitten vahvistaa, ettei ohjaustangossa tunnu kuljettajan aktiivista toimintaa. Sen jälkeen järjestelmä ohjaa pyörän takaisin kaistalle.
Varsinainen ohjaustoiminta tapahtuu servon tai sähkömoottorin avulla. Honda esitteli järjestelmää ilmeisesti jo vuoden 2017 CES-messuilla: Honda julkisti CES:issä itsestään pystyssä pysyvän moottoripyörän, joka seuraa kuskia kuin koira
Järjestelmä on myös sidottu pyörän inertiamittausyksikköön (IMU), jollaisia yleensä löytyy valmistajiensa huippumalleista.
Mutta mitä muuta nollatavoitteeseen pääsy moottoripyörien osalta vaatii kuljettajan virheiden korjaamiseksi? Autoihin on helppo toteuttaa, ja on jo toteutettu asioita, kuten automaattijarrutus, automaattinen ohjaus sekä jo tässäkin mainitut avustava kaistavahti sekä kuljettajaa varoittavat järjestelmät.
Kaksi viimemainittua löytävät koko ajan tietään moottoripyöriinkin, edellä mainituissa on vielä runsaasti kehiteltävää ja lisäksi moottoripyörien kuljettajille automaattinen ohjaus esimerkiksi saattaisi olla aika kova pala nieltäväksi.
Oletusarvo kuitenkin lienee, että moottoripyörissä kuljettajan valinta on ratkaiseva jatkossakin.
Lähteet: Honda, Rideapart ja Cycleworld.
Aiheesta aiemmin:
Honda julkisti CES:issä itsestään pystyssä pysyvän moottoripyörän, joka seuraa kuskia kuin koira
BMW:n visio ei petä: tulevaisuuden moottoripyörä pysyy pystyssä itsestään