Julkaisemme uudelleen Joulun - Uuden vuoden aikaan joitakin luetuimpia juttujamme vuonna 2022. Lukuiloa!
Asialla on tietenkin Royal Enfield ja kyse on sen vuonna 1932 julkistamasta Bullet-mallista. Pyörä esiteltiin marraskuussa Olympia Motor Show'ssa Lontoossa. Heti kerralla tarjottiin kolmea uuttaversiota; 250-, 350- ja 500-kuutioisia. Tuotannossa pyörä on kuitenkin ollut jo vuodesta 1931, joten voimme sanoa, että sitä on valmistettu yli 90 vuotta.
30-luvun pyörät eivät olleet järin tehokkaita nykymittapuun mukaan, joten 500-kuutioisen versionkin moottoriteho oli vain noin 25 hevosvoimaa.
Pyörä oli ja on edelleen rakenteeltaan varsin yksinkertainen ja luotettava, joten sitä käytettiin armeijassa muun muassa sotalähettien kulkuneuvona.
Enfield India
Toisen maailmansodan jälkeen Bulletia valmistettiin siviilimarkkinoiden lisäksi myös armeijalle. Yksi asiakkaista oli intialainen yritys nimeltä Madras Motors. Se tilasi 1952 500 Bulletia Intian armeijalle.
Tämä johti lähempään yhteistyöhön ja 1955 yritykset perustivat yhdessä Enfield Intian, joka ryhtyi valmistamaan Royal Enfieldin pyöriä Intiassa.
Aikanaan Royal Enfieldien valmistus, myynti ja kysyntä Englannissa hiipuivat, kovan japanilaisten moottoripyörien kilpailun vuoksi. Japanilaisvalmistajat kuten Honda ja Kawasaki valmistivat kaikin tavoin parempia moottoripyöriä kuin RE:t olivat. Japanilaispyörät olivat halvempia, luotettavampia ja nopeampia. RE ei pystynyt kilpailemaan niiden kanssa, ja vuoteen 1970 mennessä alkuperäisen Royal Enfieldin taru päättyi.
Mutta Bulletin taru jatkui. Enfield Intia menestyi hyvin, ja otti emoyrityksensä nimen. Siitä lähtien se tunnettiin Royal Enfieldinä. Enfield Intia sai valmistaa lisenssillä alkuperäisiä RE:n pyöriä, joten se jatkoi Bulletin valmistamista. Se jopa alkoi tuoda Bulletia Britanniaan vuonna 1977.
Bullet 350
Nykyisin valmistettava 350 cm3 Bullet 2022 ei tietenkään ole enää sama pyörä kuin vuonna 1932. Vaikka ulkonäkö on edelleen klassinen, on designiakin muutettu ja päivityksiä tehty matkan varrella useampaan kertaan. Suurimmat muutokset lienevät kuitenkin teknologisia.
Tankin straippaukset ovat edelleenkin käsinmaalatut, ja pyörä on muutenkin aidon klassikon näköinen kromauksineen kaikkineen. Ilmajäähdytteinen yksisylinterinen moottori on tilavuudeltaan 346 cm3, ja vaihteita on viisi. Moottorin teho ei tänä päivänäkään häikäise. Tehoa on 19,1 hv / 14,2 kW / 5250 rpm ja huippuvääntö on 28 Nm / 4000 rpm.
Sekä etu- että takapyörä ovat 19-tuumaiset, mikä varmistaa ajettavuuden kaikilla teillä.
Bulletissa on käynnistyspoljin, mutta siinä on myös sähkökäynnistys.
Paino on alle kahdensadan kilon tankattuna. Polttoainetankin tilavuus on 13,5 litraa ja pyörän akseliväli 1395 mm. Istuinkorkeus on maltilliset 800 mm ja istuin näyttää ainakin kuvan perusteella tavattoman mukavalta. Maavaraa on 135 mm.
Tätä päivää ovat myös etupään levyjarru 280 mm:n levyjarruineen ja yksikanavaisine ABSeineen. Takana on rumpujarru, joka ei ole lukkiutumaton.
Royal Enfieldin sivustolta saatavat tiedot eivät paljasta mallin päästöarvoja. Oletettavasti ne täyttävät sikäläiset BSVI-normit, koska pyörä on edelleen tuotannossa, mutta mallia ei tuoda esimerkiksi Suomeen, jossa vaatimustasona on EU5-normi.
Koska mallia valmistetaan edelleen Intiassa, on mielenkiintoista nähdä, yltääkö sen malli-ikä aikanaan sataan vuoteen asti. Se olisi todella historiallista.
Asiasta kertoi Motorbiscuit. Lisätietoja Royal Enfieldin historiasta täältä ja Bulletista täältä.
Aiheesta aiemmin:
Royal Enfield pisti klassikkomallinsa täysin uusiksi
Royal Enfieldiltä uusi Scram 411 – seikkailupyörä Himalayanin asvaltti- ja soraversio