Honda jätti tavaramerkkihakemuksensa CL500-mallinimestä 17. maaliskuuta Euroopan unionin teollisoikeuksien virastoon (EUIPO), kun taas NX500 hakemus jätettiin EUIPOon 2. toukokuuta sekä samalla Yhdysvaltain patentti- ja teollisoikeuksien virastoon.
Merkintä "500" nimessä tarkoittaa, että molemmat mallit käyttävät nykyistä 471 cm3 rinnakkaistwiniä kuin Rebel 500 kruiseri, CB500F ja seikkailupyörä CB500X. Moottori tuottaa noin 50 hevosvoimaa ja on jo näyttänyt kyntensä ja sopivuutensa eri segmentteihin.
Tähän mennessä moottoria ei ole käytetty scramblerissa, mutta siinä CL500 sopii hyvin kuvaan. Lyhenne CL menee vahvasti taaksepäin Hondan historiassa aina vuosimallin 1962 Dream CL72 Scrambleriin asti. Se oli 247 cm3 malli, joka perustui CB72 Hawkiin, mutta jota oli terästetty offroad-käyttöön.
Honda tuotti vuosien varrella useita CL-malleja, viimeisimpänä CL400, vuonna 1998 esitelty 397 cm3 yksipyttyinen malli.
NX-mallinimilinjalla on myös rikas historia, johon kuuluu sarja dualsport-malleja. Tunnetuin niistä lienee NX650 Dominator, jota tuotettiin vain muutama vuosi, mutta sen 644 cm3 ilmajäähdytteinen moottori elää edelleen XR650L-mallissa.
Hondalla on 500-sarjaisissa adventure-malli CB500X, mutta NX500 saattaa olla offroad-painotteisemopi versio siitä.
NX-lyhenteellä on myös karumpia yhteyksiä Hondan Dakar-ajokkeihin esimerkiksi NXR750:een, joten se saattaa lainata itselleen tyylipiirteitä nykyisistä Africa Twineistä.
Asiasta kertoi Motorcycle.
Aiheesta aiemmin:
Honda rekisteröi uudelleen "Transalp" -tuotenimen – uusi keskikoon adventure-malli tulossa?
Ei pelkästään näkemiin, vaan kokonaan hyvästi, Honda VFR800!
Huhut Honda XL750L Transalpista voimistuvat – esittely marraskuussa?