Uudet rajoitukset tulivat voimaan juuri, kun Pohjois-Koreassa on lopultakin vähän kuten muussa Aasiassa jo kymmeniä vuosia sitten moottoripyöristä tullut seuraava kuljettamisen ja kulkemisen väline kävelemisen ja polkupyörän sijaan.
Moottoripyörän omistaminen on Pohjois-Koreassa statussymboli, sillä useimmat siellä matkustavat vielä jalan. Moni motoristi käyttää pyöräänsä taksina tulojensa kasvattamiseksi.
Rajoitukset koskevat muuta kuin ruuhka-aikaa, jolloin ihmisten täytyy pystyä kulkemaan töihinsä. Daily NK -sivusto, joka on erikoistunut Pohjois-Koreaa koskevaan uutisointiin toteaa, että ongelma on seurausta valtion läheisestä sitoutumisesta Kiinaan, joka on sen lähin taloudellinen yhteistyökumppani ja tukija.
Sen lisäksi että ajamista rajoitettiin polttoainepulan vuoksi, motoristi ovat saaneet kylmää kohtelua valtiolta muutenkin kiitos autoritäärisen järjestelmän. Pitkän matkan ajaminen on vaatinut lupia, tiet ovat huonossa kunnossa ja polttoaineen mustan pörssin markkinat sekä poliisien lahjonta kukoistavat. Asiasta kertoi ensinnä New York Times.