Talvisina jatkuvista keleistä johtuen kesänopeuksiin siirtyminen aloitetaan vasta ensi viikolla, tiistaina 12.4. ELY-keskukset voivat lykätä muutosten ajankohtaa kelitilanteen edellyttäessä, mutta koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin huhtikuun loppuun mennessä.
”Talven jälkeen monilla teillä voi kuitenkin olla päällysteessä halkeamia tai muita vaurioita. Pahiten vaurioituneilla tieosuuksilla alennetut nopeusrajoitukset voidaan joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes vauriot on korjattu”, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.
Nopeus ja asenne tilanteen tasalle
Vaikka kesänopeuksiin siirrytäänkin, voi turvallinen ajaminen edellyttää alempia nopeuksia kuin liikennemerkki sallisi. Talvi on ollut runsasluminen etelässäkin, ja sulamisveden suuri määrä lisää riskiä liukkauteen etenkin aamun tunteina.
”Liikennemerkissä oleva lukema on nimensä mukaisesti suurin sallittu nopeus, jota ei saa ylittää, mutta jonka alle voi ja kannattaa ajaa, jos esimerkiksi keli sitä vaatii. Myös polttoainetta säästyy, jos ajaa rauhallisemmin”, Österman muistuttaa.
Tilanteeseen sopivan nopeuden lisäksi myös asenteen on oltava kunnossa liikenteessä.
”Kevät ja lämmittävä aurinko tuovat tien päälle lisää kulkijoita. Kävelijät, pyöräilijät ja mopoilijat pitää huomioida ja jättää heille tarpeeksi tilaa esimerkiksi ohittaessa. Myös riittävät turvavälit ovat erityisen tärkeitä”, Österman sanoo.
Renkaat olosuhteiden mukaan
Kesällä 2020 voimaan tulleen tieliikennelain myötä oikea rengasvalinta on entistä enemmän kuljettajan vastuulla.
Monilla talvirenkaina on nastarenkaat. Nastoja saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kesärenkaiden vaihtoa kannattaakin pohtia oman ajoympäristön mukaan – jos ajat talvisilla teillä, ei kannata kiirehtiä vaihtamisen kanssa.