Rena Max on kehitetty yhteistyössä Menan seudun yritysten, kuten ravintolajätti Americanan ja jakeluyritys Jahezin kanssa. Pyörä on tarkoitettu ratkaisemaan nopeasti kasvava globaali viimeisen kilometrin haaste heikosti kannattavien ruoka- ja muiden jakelutuotteiden osalta. Sähköskootterilla tavarat voidaan toimittaa kestävän kehityksen vaatimalla tavalla.
Barq Rena Maxin ulkonäöstä vastaa designtoimisto Callum.
Barqin perustaja Abdallah Abu Sheikh uskoo Rena Maxin olevan sähköskoottereiden Tesla. Paitsi poikkeuksellista ulkonäköä, pyörässä on iso kasa innovaatioita. Siinä on mm. swäpättävät, vaihdettavat akut, mikä mahdollistaa pyörän olemisen käytännössä jatkuvasti liikenteessä.
Litiumioniakun koko on 5,6 kW ja ajomatka latauksella kaupunkinopeuksissa on noin 150 kilometriä. Yhdeksän kilowatin tehoinen moottori mahdollistaa 97 km/h huippunopeuden.
Pyörässä on myös peruutusvaihde, useita ajotapavalintoja sekä integroitu 8 tuuman kosketusnäyttö perusdigimittariston lisäksi.
Kuljettajan ajoasento on mukava, ja istuin teksturoitu siten, että se vähentää kuumuutta kuljettajan aremmissa ruumiinosissa. Lisäksi Rena Maxissa on usb-liitin ja led-päivänajovalot.
Varsinaista innovaatio-osastoa on akuston jäähdytysjärjestelmä, mitä todella tarvitaan maan varsin kuumissa olosuhteissa.
Toinen kiinnostava asia on kustomoidut kuljetusboksit, joiden tavoitteena on parantaa tuotteiden säilymistä priimakunnossa toimitusten aikana. Takalaukkujen lämpötila on esimerkiksi ohjelmallisesti säädettävissä. Laukku on lisäksi lämpöeristetty ja varustettu hyllyin sekä integroidulla lämpömittarilla. Laukussa on myös sähköinen lukitus.
Barq aikoo laajentaa nopeasti toimituksiaan Menan seudulta koko Arabiemiraattiin ja lisäksi Saudi Arabiaan ja Egyptiin.
Rena Maxin tuotanto alkaa loppuvuodesta 2022 ja vuoteen 2025 mennessä Barq odottaa valmistavansa 50 000 Rena Maxia. Kuriiriyritykset voiva liisata Rena Maxin pienellä kuukausimaksulla, ja laite on jo herättänyt kiinnostusta suurimmissa alan pelureissa alueella.
Lisää aiheesta Barqin sivuilla.