Arizonassa splittauslaki sallii moottoripyörillä ajettavan kaistojen välissä maksiminopeudella 15 mailia, 24 kilometriä tunnissa silloin, kun muu liikenne on pysähdyksissä.
Mallia laille on haettu Utahista, ja kaistojen välissäajoa voi tehdä vain teillä, joiden maksiminopeusrajoitus on 45 mailia tunnissa, 72 km/h, tai vähemmän.
Laki ei kuitenkaan salli ajettavan tien reunalla tai keskiviivalla.
Laki oli ollut vuosia työn alla, kunnes eräs osavaltion senaattoreista, motoristi itsekin, otti asian hoitaakseen ja sai lainsäätäjät ymmärtämään miten suuria riskit ovat moottoripyöräilijöille, kun nämä joutuvat peräänajetuiksi. Kyse on siis ensisijaisesti turvallisuudesta, ja onnettomuuskuolleisuuden vähentämisestä, toissijaisesti liikenneruuhkien nopeammasta purkautumisesta.
Sekä Arizonan osavaltion senaatin että edustajainhuoneen molemmat puolueet kannattivat lain läpimenoa.
Laki astuu voimaan syyskuun puolivälissä, ja sitä voimakkaasti ajanut Arizonan ABATE (American Brotherhood Aimed Toward Education), kaikille motoristeille suunnattu koulutusorganisaatio, tekee yhteistyötä tieliikenneviranomaisten ja turvallisuusviranomaisten kanssa kouluttaakseen moottoripyöräilijöitä ja yleisöä kohtaamaan uuden lain käytännössä.
Arizonan liikenneviraston mukaan 30 % kaikista moottoripyöräonnettomuuksista vuonna 2020, mukaanlukien 11 kaikkiaan 106:sta kuolemaan päättyneestä moottoripyöräonnettomuudesta, johtui peräänajoista.
– Arizonan Abate onnistui antamaan vahvan näytön, jotta sai tämän lain voimaan, totesi American Motorcyclist Associationin (AMA) Läntisten osavaltioiden edustaja Nicholas Haris. – Se on tervetullut signaali myös muille osavaltioille omaksua järkeviä liikennelakeja, jotka suojaavat moottoripyöräilijöitä törmäyksiltä, kun he ovat haavoittuvimmillaan.
Sillävälin Utah on jatkanut kaistojen välissäajon sallimista vielä viiden vuoden ajan, jotta viranomaiset näkisivät, mitä siitä käytännössä seuraa, ja pystyisivät keräämään dataa sen turvallisuuseduista. Samalla osavaltion viranomaiset ovat vahvistaneet, että kokeilu on ollut niin suotuisa, että sitä kannattaa jatkaa.
Utah laillisti splittauksen 2018 kolmen vuoden koeajalla.
AMA suosittelee splittausta Kaliforniasta saatujen myönteisten pitkäaikaisten kokemusten ja Kalifornian Berkeleyn yliopiston tutkimusten osoitettua, että käytäntö parantaa motoristien turvallisuutta. AMA auttaa ryhmiä ja yksilöitä, jotka pyrkivät tekemään kaistojen välissäajamisesta laillista osavaltioissaan
Aiheesta aiemmin:
Yhdysvalloissa kaistojen välissä ajon salliminen laajenee, vuorossa Montanan osavaltio
Splittauskokeilun päättyminen herätti tunteita Pariisissa: yli 10 000 motoristia osoitti mieltään
Utah päätti sallia moottoripyöräilijöille ajamisen kaistojen välissä eli splittauksen
Pitäisikö kaistojen välissäajo eli splittaus sallia virallisestikin Suomessa?