SOS- tai avunhälytysjärjestelmät eivät enää ole uusi asia moottoripyörien puolella kun esimerkiksi BMW on kehitellyt oman systeeminsä pyöriinsä. Myös jotkin tarvikevalmistajat ovat ottaneet asiaa omakseen.
Suzukin järjestelmä perustuu pyörän inertiamittaussensoreihin ja ECUun. Niiden avulla se huomaa ja arvioi kolarin.
Sen lisäksi järjestelmään kuuluu patentin kertoman mukaan kuljettajan kehoon integroidut sensorit. Ne päättelevät onnettomuuden jälkeen, onko kuljettaja jaloillaan sekä kuljettajan asennon tapahtuman jälkeen. Mikäli kuljettaja on jaloillaan ja seisoskelemassa, järjestelmä ei pidä onnettomuutta vakavana. Kun jos kuski taas makaa maassa, on se merkki vakavammasta tapahtumasta.
Kehon sensoreiden lisäksi Suzuki käyttää pyörän avainta mittarina siitä, miten kaukana pyörästä kuljettaja onnettomuuden jälkeen sijaitsee. Mikäli kuski on kaukana pyörästä, järjestelmä olettaa onnettomuuden olleen varsin vakavan.
SOS-järjestelmä myös kertoo ensiapupalvelulle, miten kaukana motoristi on pyörästään, RideApart kertoo.
Järjestelmä, jossa käytetään pyörän avainta yhtenä mittarina, on kiintoisa. Avaimen taskussa pitäminen edellyttää luonnollisesti avaimetonta käynnistystä.
Ajoasuun asennettavat sensorit myytäneen erikseen, ne pitää muistaa vain siirtää oikean ajoasun taskuihin tms., kun vaihtaa ajoasua.
Tärkeintä on tietenkin se, että järjestelmä mahdollistaa nopeamman avun paikalle saapumisen. GPS-signaaliin perustuva paikannus antaa lisäksi täsmällisen onnettomuuspaikan sijainnin.
Tietoa ei vielä ole, milloin järjestelmä tulee markkinoille, mutta oletettavaa on, että se tulee ensin merkin isomman pään pyöriin kuten VStromiin.
Aiheesta aiemmin:
Prätkämerkkiriippumaton Triumph SOS älypuhelinsovellus hälyttää apua, jos joudut onnettomuuteen
BMW:ltä tulee uusi palvelu: moottoripyöräsi ottaa hätäpuhelun onnettomuustilanteessa
Tiesitkö, että älypuhelimessasi on sovellus, jonka käyttö voi pelastaa henkesi