Yamaha Motor Co tiedotti torstaina - siis eilen - kehittäneensä EPSin eli Electric Power Steeringin prototyypin. Kyseessä on ohjausta avustava järjestelmä moottoripyöriin. EPS on uusi lisä kuljettajaa avustaviin sähköisiin järjestelmiin, ja sen tavoitteena on parantaa moottoripyörän stabiiliutta ja ketteryyttä.
Yamaha osallistuu EPSillä varustetuilla kisapyörillä Japanin motocross-mestaruuskilpailuihin testatakseen järjestelmän toimintaa kovassa käytössä. Kaksi sen YZ450FM ja yksi YZ250F -kisamotocross-pyörää on varustettu EPSillä. Kisakokemuksia ja niistä kerättävää dataa hyödynnetään EPS-järjestelmän kehitystyössä.
EPS on teknologia, joka yrityksen pitkän tähtäimen visiossa sijoittuu kategoriaan "Transforming Mobility", jossa laajennetaan ihmisen mahdollisuuksia. Kyse on hauskuudesta, turvallisuudesta ja mukavuudesta sekä myös sosiaalisten ongelmien ratkaisusta Yamahan tapaan.
EPS ohjausavustin sisältää sensoriteknologiaa, joka eroaa autojen ja muiden nelipyöräisten ohjaustehostinjärjestelmistä. Magnetostriktiivisten vääntösensoreiden käyttö mahdollistaa järjestelmän toiminnan ohjausiskunvaimentimena sekä avustetun ohjauksen tuottajana siten parantaen moottoripyörän stabiiliutta ja ketteryyttä sekä vähentäen kuljettajan rasitusta ja niin edelleen.
Yamaha Motorin tavoitteena on ottaa ajan myötä käyttöön EPS eri mp-malleissaan tarjotakseen laajalle ryhmälle motoristeja hauskempaa, turvallisempaa ja mukavampaa moottoripyöräilyä.
EPSin toiminta
Järjestelmä käyttää magnetostriktiivistä vääntösensoria, jota käytetään merkin sähköavusteisissa polkupyörissä väännön havaitsemiseen. EPS toimii ohjausiskunvaimentimena sekä avustaa kuljettajan ohjaustyötä.
Ohjausiskunvaimennus estää ulkopuolisia voimia kuten tienpinnan muutoksia vaikuttamasta ohjaukseen ensisijaisesti korkeilla nopeuksissa. Ohjauksen avustus taas täydentää ohjaustangon kuljettajalta saaman lähetteen ja toimii lähinnä alhaisissa nopeuksissa.
Näiden kahden avustava toiminta on sellaista, että se tuntuu kuljettajasta luonnolliselta.
Yamaha on kehittänyt moottoripyöriä varten kompaktin ja kevyen aktuaattorin (laite, joka muuntaa sähköiset signaalit fyysiseksi liikkeeksi), joka on helppo asentaa erilaisiiin ja erityyppisiin moottoripyöriin.