ACEM:in, Eurooppalaisten moottoripyörävalmistajien liiton tilastojen mukaan moottoripyörien rekisteröinnit nousivat Euroopan viidellä suurimmalla markkinalla (Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Englanti) 7,8 % verrattuna vuoteen 2020. Kaikkiaan 949 000 moottoripyörää rekisteröitiin Euroopan päämarkkinoilla 2021, kun luku vuonna 2020 oli 880 700 kappaletta.
Miltei kaikki tärkeimmät kansalliset moottoripyörämarkkinat kasvoivat 2021. Tulokset olivat heijastumia markkinoiden eri tasoisista häiriöistä keväällä 2020.
Italia oli suurin Euroopan markkinoista. Siellä rekisteröitiin kaikkiaan 269 600 moottoripyörää, kasvua peräti 23,6 % vuotta aiempaan verrattuna. Ranska oli toiseksi suurin, siellä markkina kasvoi 8,5 % ja rekisteröinti kaikkiaan 206 950 kpl.
Saksassa puolestaan nähtiin markkinoiden supistuminen. Se oli kolmanneksi suurin, ja siellä myytiin kaikkiaan 199 100 pyörää, jossa pudotusta edellisvuoteen 9,7%. Espanjan ja Englannin markkinat puolestaan kasvoivat 8,0 ja 10,2 %.
Mopedien rekisteröinnit Euroopan kuudella suurimmalla markkinalla (Belgia, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti ja Espanja) laskivat 5,6 % verrattuna vuoteen 2020. Kappalemääräisesti mopedeita rekisteröitiin 264 800.
Sähkömoottoripyörien myynti siirtymässä selkeämpään kasvuun?
Mopedien myynnistä varsin suuri osa on sähköistä jo nyt, ja osuus kasvoi edelleen vuonna 2021. Silloin rekisteröitiin kaikkiaan 73 100 sähkömopoa vuoden 2020 59 300:n verrattuna. Nousua luvuissa siis 23,3 %. Yli neljännes rekisteröidyistä mopedeista vuonna 2021 oli sähköisiä.
Moottoripyöräpuolella sähkömallien rekisteröintiluvut olivat maltillisempia, mutta osoittavat selkeää kasvua. Vuonna 2020 rekisteröitiin 18 000 ja vuonna 2021 jo 23 100 sähkömoottoripyörää ja skootteria. Kasvua 28,2 %. Toki osuus kokonaismyynnistä on alle 3 %.
Luvut vahvistavat toipumisen
– Rekisteröintiluvut vuodelta 2021 vahvistavat markkinan toipumisen koronaviruksen vaikutuksista vuoden 2020 ensi kuukausilta. Jos katsomme yhdistettynä moottoripyörien ja mopedien myyntiä, Euroopan avainmarkkinat ovat kasvaneet jatkuvasti vuosina 2019-2021, ACEM:in pääsihteeri Antonio Perlot totesi.
– Ja mikä parempaa, jos käsittelemme mopedi- ja moottoripyöräsegmenttejä erikseen, niin kummallakin niistä oli korkeammat rekisteröintiluvut 2021 kuin vuonna 2019. Tämä kolmen vuoden nousutrendi todistaa ajoneuvojemme kiinnostavuuden jopa nykyolosuhteiden kontekstissä sekä urbaanin liikkuvuuden ratkaisuna että vapaa-ajanviettovälineenä.
Taustaksi:
Moottoripyöräpuolella Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Englanti vastaavat yhdessä noin 80 % moottoripyörien rekisteröinnistä Euroopassa.
Mopo-osastolla Belgian, Ranskan, Saksan, Italian, Hollannin ja Espanjan osuus markkinasta on noin 80 %. Mopedeihin lasketaan L1eB-ajoenuvojen lisäksi myös L2e-luokan, eli kolmipyöräiset mopot.
ACEM edustaa seuraavia mp-valmistajia: BMW Motorrad, Bombardier Recreational Products (BRP), Ducati Motor holding, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Peugeot Scooters, Piaggio, Polaris Industries, Qooder, Royal Enfield, Suzuki, Triumph Motorcycles, Yamaha ja Zero Motorcycles.
Lisäksi ACEM edustaa 20 mp-teollisuuden yhdistystä 17 eri Euroopan maassa.
Noin 389 000 työpaikkaa on riippuvaisia L-kategorian teollisuudenalasta Euroopassa. Euroopan teillä ajelee yli 39 miljoonaa moottoripyörää ja skootteria (arvio vuodelta 2019).