Yamaha on ainoa merkki, joka on osallistunut joka ainoaan Dakar Rallyyn sen ensimmäisestä kisasta lähtien. Ranskalainen Cyril Neveu voitti kaikkien aikojen ensimmäisen kisan Yamaha XT500:lla vuonna 1979 ja voitti kisan myös seuraavana vuonna.
Dakar-legenda Stéphane Peterhansel ajoi ennätykselliset kuusi voittoa Yamahalle 1990-luvulla ja italialainen Edi Orioli toi lisänsä Yamahan menestykselle Afrikassa voittamalla vuoden 1997 edition.
Menestystä Yamahalle tuli myöhemminkin, mm. David Frétignén kaksi luokkavoittoa 400cc Super Production -kategoriassa vuosina 2005 ja 2005. Hän sijoittui kolmanneksi ensimmäisessä Dakarin Etelä-Amerikan editiossa vuonna 2009. Hélder Rodrigues puolestaan päätyi podiumille 2011 ja 2012. Olivier Pain oli kolmas 2014.
Vuodelle 2015 Yamaha toi uuden WR450F Rallyn ja tiimi pääsi lähelle podiumia useampana vuonna. Adrien van Beveren jäi harmillisesti kakkoseksi vuonna 2018 vain muutaman kilometrin päässä ennen maalia.
44 Dakar Rallia takanaan Yamaha ei enää osallistu kisaan moottoripyörällä, vaan siirtyy keveiden nelipyöräisten ajoneuvojen SSV-luokkaan YXZ1000R prototyypillään. Sillä on ajettu jo 2021 ja 2022 Dakareissa ja tuloksen on ollut 2. ja 6. sija osana kehityshanketta.
Kaksipyöräisten puolella Yamaha keskittyy kohtaamaan asiakkaittensa tarpeet offroad-sektorilla esimerkiksi esittelemällä tuoreen Ténéré World Raidin.
Yamaha kiittää kaikkia Dakar Rallyn organisointiin osallistuneita: tiimin miehistöä, kuljettajia ja sponsoreita, jotka työskentelivät valmistajan kanssa neljän vuosikymmenen ajan ja toivat niin paljon menestystä ja suuria tunteita.
"Yamahalla on pitkä tarinantäyteinen historia Dakar Rallyn kanssa, alkaen vuoden 1979 kaikkien aikojen ensimmäisestä editiosta ja jatkuu katkeamattomana nykyajalle. Se on myös tapahtuma, jota kohtaan tunnen henkilökohtaisesti suurta intohimoa oltuani kaksi kertaa mukana tapahtumassa, ja tehtyäni monia vuosia yhteistyötä Jean-Claude Olivierin kanssa. Hän ei ole pelkästään kisannut ja voittanut etappeja Dakarissa, mutta myös näki Yamahan menestyksekkäimmän pioneeriajan rallissa.
Vaikka Dakar Rally on enimmäkseen onnistunut pysymään lähellä juuriaan, jopa senkin jälkeen, kun se muutti pois henkisestä kodistaan Afrikasta, maailma missä se toimii on muuttunut merkittävästi. Meidän offroad-asiakkaillamme on nyt toisenlaiset odotukset ja he etsivät eri tuotteita, ja meidän täytyy pitää huolta heistä, jos haluamme säilyttää yhteytemme.
Tästä syystä olemme päättänee lopettaa pitkän kaksipyöräisten historiamme Dakar Rallyssä ja FIM Cross Countryn MM-sarjassa, kun samalla vahvistamme sitoutumistamme kisaamiseen Dakarissa neljällä pyörällä Yamaha YXXZ1000R SSV:llä. Yamahan sitoutuminen Rally Raid -tapahtumiin moottoripyörillä ei ole ohi, mutta tulevalla sitoutumisellamme meidän täytyy pitää lähempää yhteyttä asiakkaisiimme ja heidän mielitekoihinsa, kehittämällä edelleen Ténéré 700:n potentiaalia suuntaan, joka mahdollistaa heidän löytävät Rallien seikkailullisemman puolen," totesi Yamaha Motor Europen pääjohtaja Eric de Seynes.