Pirelli esitteli torstaina uudet Diablo Rosso IV Corsat, hypersportteihin tarkoitetut renkaat, jotka nostavat – valmistajan oman tiedotteen mukaan – sporttisen ajon tasoa entistä korkeammalle Diablo Rosso -tuoteperheessä. Uutuus on hurjempi versio Diablo Rosso IV supersport-renkaasta.
Rengas on tarkoitettu niille kuljettajille, jotka etsivät huippusuorituskykyistä rengasta, joka pystyy hyödyntämään koko heidän pyöränsä potentiaalin.
Diablo Rosso IV Corsa julkistettiin vuotena, jolloin Pirelli juhlistaa 150:ttä toimintavuottaan. Juhlavuodesta kertoo myös Pirellin 150 v -juhlalogo renkaan sivulla.
Pirelli on perustettu Milanossa 28. tammikuuta 1872, ja se valmisti ensimmäisen – polkupyöriin tarkoitetun – kumirenkaansa 1890. Ensimmäisiin moottoripyöräkisoihinsa merkki osallistui 1897, ja yhteistyö kisarintamallla jatkuu edelleen, mm. ainoana MM-Superbike-luokan rengastoimittajana samoin se on ollut menestyksekkäin brändi motocrossin MM-sarjassa.
Diablo Rosso IV Corsan edut
Parempi pito kuivalla kelillä on saavutettu sileämmällä kulutuspinnan suunnittelulla, joka mahdollistaa suuremman kosketusalueen yhdessä mekaanista pitoa kasvattavien aineyhdisteiden kanssa.
Parempi huippukäsiteltävyys ja täsmällinen tuntopalaute. Rungossa käytetyt innovatiiviset teknologiat mahdollistavat sen, että rengas liimautuu asvaltin mikrorakenteisiin varmistaen täsmällisen palautteen ja hallinnan tuntemisen.
Aiempaa laajempi nopean käsittelyn alue ja vakaa suorituskyky joka säilyy ajosta toiseen. Perustuu rengaskuvioon ja käytettyihin ainesosiin – varmistavat myös optimaalisen lämpötasapainon.
Renkaan yksityiskohtia
Renkaan kulutuspinnan design perustuu laskelmoituun keskikohdan uurteisiin ja sileämpään olkapääalueeseen. Kuvion ja pinnan suhde on 25 % pienempi kuin Diablo Rosso IV:ssä.
Keskialueella on ryhmä pitkittäisiä uurteita, jotka varmistavat suuntavakavuuden ja vedenpoiston. Niiden orientaatio seuraa kulumista ja mahdollistaa tasaisen kulumisen, kun taas niiden sijainti kasvattaa renkaan rakenteellista stabiiliutta ja antaa renkaalle suorituskyvyn vakautta monien ajokertojen jälkeenkin.
Keskialueella erimittaiset lineaariset uurteet on aseteltu käyttäen skeemaa, joka tasapainottaa seoksen joustavuuden ja vedenpoiston. Diablo Rosso IV Corsassa on suuri sileä alue olkapäissä, joka mahdollistaa korkeatasoisen pidon, tarkkuuden ja stabiiliuden maksimaalisilla kallistuskulmilla.
Aineyhdistelmät
Eturengas on jaoteltu kolmeen alueeseen käyttäen kahta eri kumiseosta.
Keskiosa on silicaseos, jota käytetään noin 45 prosentissa osion leveydestä ja joka on käytössä aina 25 asteen kallistuksiin asti.
Sivuosat ovat pehmeämpää seosta, niin ikään silicaa, joka kiitos innovatiivsten hartsiseosten käytön antaa loistavan pidon ja parantaa eturenkaan antamaa palautetta.
Myös takarenkaassa käytetään kahta eri kumiseosta tavoitteena erinomaiset tieajo-ominaisuudet sekä toiminta harmoniassa eturenkaan kanssa.
Keskialueen silicaseos mahdollistaa nopea lämpeämisen ja erinomaisen pidon erilaisilla pinnoilla.
Olka-alueen seos on 100% vulkanoimatonta kumiseosta, joka periytyy suoraan kilpakäyttöön suunnitellun Diablo Supercorsa SC -renkaan materiaaleista. Seos mahdollistaa pidon täysillä kallistuskulmilla ja myöskin hyvän kiihtyvyyden.
Profiili
Pirelli hyödyntää renkaissaan osaamistaan nopeimmissa mp-puolen kisaluokissa. Tämän vuoksi Diablo Rosso IV Corsan profiilit on johdettu kisarenkaista ja ne ovat monivyörakenteisia renkaan paremman käsiteltävyyden vuoksi.
Keskiosan profiili on terävämpi mahdollistaakseen nopeat kallistuksen ja suunnanvaihdot. Sivualueilla profiilin kaartuvuus on vähemmän korostunut. Tavoitteena on kasvattaa kontaktipintaa ja varmistaa maksimipito kallisteltaessa. Profiilin design on sama etu- ja takarenkaan osalta varmistaen rengassetin tasapainoisen ja neutraalin käyttäytymisen.
Pirellin Diablo Rosso IV Corsa -renkaissa käytetään kisapuolelta johdettua rakennetta, jossa on nolla-asteen teräsvyö, joka adaptoituu täydellisesti painoon mukavuuden kärsimättä ja toimii optimaalisesti useimpien edistyneiden elektronisten järjestelmien kanssa.
Saatavilla olevat rengaskoot:
- Eturengas:
- 110/70 ZR 17 M/C 54W TL 07/2022
- 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL 01/2022
- Takarengas:
- 150/60 ZR 17 M/C 66W TL 07/2022
- 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL 01/2022
- 180/60 ZR 17 M/C (75W) TL 03/2022
- 190/50 ZR 17 M/C (73W) TL 06/2022
- 190/55 ZR 17 M/C (75W) TL 01/2022
- 200/55 ZR 17 M/C (78W) TL 04/2022
- 200/60 ZR 17 M/C (80W) TL 04/2022