– Vespa on paljon enemmän kuin pelkkä liikkumisen brändi: se symboloi taidetta, designia, teknologiaa ja hauskanpitoa, toteaa Piaggio Groupin strategia-, tuote- ja innovaatiojohtaja Michele Colannino.
– Vespa on tyyli-ikoni. Sen uniikkius tekee siitä erään ihailluimmista ja halutuimmista brändeistä. Se kuuluu samalla sekä premium-luokkaan että muoti- ja elämäntapabrändeihin. Tästä syystä meidän täytyy alkaa benchmarkata sitä muita liikkuvuuden käsitettä laajempia globaaleja brändejä vastaan.
Tässä olikin syy, miksi Piaggio turvautui alan johtavan bränditutkija, Interbrandin apuun Vespan bärndiarvon selvittämiseksi. Tällä kun on siihen paras osaaminen ja työkalut. Piaggion näkökulmasta kyse ei ole päätepisteestä, vaan lähtökohta Vespan tulevaisuuden rakentamisessa.
"Uniikki"
Interbrand kuvaa raportissaan Vespaa "uniikiksi, globaalisti tunnistetuksi brändiksi, kiitos sen täydellisen designin, elämäntyylin ja italialaisen perimän". Vespan brändiarvoksi se laski 906 miljoonaa euroa.
– Termiä "ikoninen", on liian käytetty, mutta todellakaan ei ole mitään muuta tapaa määrittää tätä brändiä, totesi Interbrandin päästrategiajohtaja Manfredi Ricca.
– Vespa on brändinä kulttuuriperintöä, ja silti se kehittyy jatkuvasti. Se on syvästi italialainen, silti sitä rakastetaan maailmanlaajuisesti. Se on premiumia ja silti kattava. Arviointityömme ei arvota pelkästään tämän brändin herättämiä haluja ja kysyntää, se osoittaa, että Vespa kuuluu liikkuvuuden, ilmaisun ja kulttuurin risteyskohtaan.
Vespan brändiarvon muuttamiseksi rahalliseen muotoon Interbrand käytti koeteltuja brändiarviointimenetelmiä lisäten mukaan markkinadataa ja kvantitatiivisia tutkimuksia, jotka suoritettiin Vespan kymmenellä avainmarkkinalla.
Hengenheimolaisuutta
Avaintekijöitä Vespan brändin vahvuudessa olivat erottuvuus mp-alan sisällä, kiitos ainutlaatuisuuden ja tuotteen designin tunnistettavuuden sekä perimän, joka leimaa tätä italialaista ikonia. Hengenheimolaisuudella tai samaistuttavuudella on myös vahva rooli – se korostaa asiakkaan vahvoja myönteisiä tunteita brändiä kohtaan. Kaiken kaikkiaan brändi operoi paljon laajemmalla kuin pelkästään liikkumisen alueella, se tyydyttää sellaisiakin tarpeita kuin itseilmaisu ja hauskanpito.
Vespa edustaa italialaisuutta parhaimmillaan: se on ajaton ikoni, jonka perimä on inspiroinut miljoonia ihmisiä kautta maailman. Vespan brändi tuottaa käytännöllisiä etuja, ja on samalla synonyymi elämäntavalle, rakentaen kaksinkertaisen emotionaalisen kytkennän asiakkaisiinsa.
2021 oli vahva vuosi Vespalle, joka vietti 75:ntä juhlavuottaan ja julkisti Vespa 75-juhlatuotesarjan. Kaikkiaan 19 miljoonaa Vespaa on valmistettu ja myyty sitten vuoden 1946. Vespa myös julkisti uuden Vespa 946 Christian Diorin yhteistyössä Justin Bieberin kanssa. Vespa esiintyi myös vahvasti Disney-piirretty Lucassa.