Sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden olematon huollontarve mahdollistaa sen, että edelläkuvattu toimintamalli on mahdollinen.
Varsinkin, jos valmistaja pudottaa kokonaan välistä yhden organisaatiotason eli jälleenmyyjät.
Intiassa Ola Electric on sähköskoottereiden myynnissään lähtenyt matkaan tällä toimintamallilla. Asiakas tilaa netin kautta haluamansa laisen kevarisähköskootterin (Ola S1 tai Ola S1 Pro), joka toimitetaan suoraan kotipihalle. Ola skootterit myydään pelkästään internetin kautta, josta löytyy myös kaikki tarvittava dokumentaatio.
Mikäli ongelmia pyörän kanssa tulee, soitto Olan puhelinpäivystykseen auttaa. Ongelman tai määräaikaishuollon laadun perusteella asiakaspalvelijat ryhtyvät tarvittaviin toimiin.
Ensimmäisessä vaiheessa Olan huoltoauto ilmestyy paikalle, ja hoitaa ongelman. Mikäli se ei riitä pyörä viedään huoltopisteeseen.
Ola on varustanut käyttöönsä pakettiautoja, joissa on perustyökalut, varaosia ja latausportti. Niissä on myös tilaa ottaa skootteri kyytiin ja kuljettaa se huoltoon.
Käytännössä sähköskootterin perushuolto kohdistunee lähinnä mahdollisiin jarru- ja jäähdytysnesteisiin ja jarrupaloihin sekä ketjujen tai hihnan kunnon tarkistukseen tai valojen toimintaan. Tietysti myös renkaat ovat kuluva osa.
Huoltotarve on kuitenkin olennaisesti pienempi kuin polttomoottorisessa pyörässä, jossa on vaihdettava öljyjä ja suodattimia sekä säädettävä venttiilejä jne.
Ola Electricin toimintamalli on loppukäyttäjän kannalta mahdollisimman vaivaton, joten on mielenkiintoista nähdä, miten se yleistyy Intiassa, missä moottoripyöriä on eniten maailmassa, ja siirtyykö se jossain vaiheessa kotoisaan Suomeemmekin. Intiassa muutama muukin sähkömoottoripyörävalmistaja on ottamassa käyttöön vastaavantyyppisiä toimintamalleja.
Olan sivuille pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Intialainen Ola Electric maailmaa valloittamaan: avaa sähköajoneuvojen t&k-keskuksen Englantiin
Ola Electric myi lopulta noin 100 000 sähköskootteria kahden päivän aikana