Stilride on nimenä osin ruotsia, osin svengelskaa, eli se voitaisiin suomentaa sanalla "tyyliajo" tai "tyyliratsastus".
Yrityksen ovat perustaneet Tue Beijer ja Jonas Nyvang. Beijer on työskennellyt legendaarisen Giotto Bizzarrinin alaisuudessa, tämä taas on vastannut mm. 250 GTO:n ja Lamborghinin V12-moottorin suunnittelusta. Nyvangin tausta on muodin, teollisen suunnittelun ja insinööriosaamisen maailmassa.
Stilride on kerännyt siemenvaiheen rahoitusta jo 3 miljoonaa euroa ja kaikkiaan sillä on rahoitusta 4,4 miljoonaa euroa.
Pyörän valmistuksessa käytetään teollinen origami -nimistä valmistusmenetelmää. Siinä hyödynnetään robotteja, jotka kykenevät taittelemaan teräslevyjä paljon yksityiskohtia sisältäviksi, kevyiksi ja kestäviksi rakenteiksi. Tässä tapauksessa sähkömoottoripyöriksi. Stilride on nimennyt teknologian Stilfoldiksi.
Stilride on erikoisen näköinen skootteri, jonka ulkonäkö on syntynyt – tai sen on synnyttänyt – osaltaan valmistustekniikka.
Pyörän ensimmäiset syntysanat lausuttiin Beijerin ja Nyvangin lounastapaamisella 2019, jolloin ensinmainittu toi asian mahdollisuutena esiin, ja taitteli paperista mallin. Nyt miehillä on alkuperäisen vision mukainen oikea moottoripyörä, joka vielä lisäksi on kestävän kehityksen ajatusten mukainen.
Paperilla Stilride vastaa kevymoottoripyörää suoritusarvoiltaan. Sen huippunopeus on 100 km/h, ajomatka latauksella 120 km ja moottoriteho on 11 kilowattia.
Virtaa pyörälle antaa 48 voltin litiumioniakusto.
Yritys uskoo toimittavansa ensimmäiset pyörät asiakkailleen vielä tänä vuonna.
Asiasta kertoi Tech.eu ja Stilriden kotisivulle pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Cake Makka: kevyt, ruotsalainen urbaani sähköajoneuvo muuntuu moneen käyttöön
Verge Milanossa: kotimaista sähkömoottoripyörää on hienosäädetty ja nyt se alkaa olla valmis