Pyörien designista ja rakentamisesta vastasi kaksi tunnettua italialaista kustomoijaa BMW Motorrad Italian tuella. Lähtökohta oli tietysti mielenkiintoinen, koska Bemun iso R 18 bokseri on jo itsessään erittäin näyttävä pyörä. Toisaalta varmaan myös haastava, miten hyvästä saa paremman?
R 18 M:n rakennusprojektia veti Italialainen LowRide -lehti ja sen rakensi American Dreams. R 18 Aurora on puolestaan Garage 221:n käsialaa, ja päältäkatsojana toimi BMW Motorrad Roma.
BMW R 18 M = Motorsport
M-kirjain on tutumpi BMW:n nelipyöräisten sporttiversioiden nimessä. Se kuvastaakin pyörän kehitysideaa: miten tehdä isosta cruiserista virtaviivaisempi ja sporttisemman näköinen liioittelua välttäen ja samalla tehden kunniaa pyörän retrolinjoille?
– Vakaus, pitkä akseliväli sekä iso bokserikone yllyttävät salamannopeisiin lähtöihin, ja ansaitsevat meidän mielestämme sporttisen ja retron ulkoasun. R 18 M:n designissa on vihjeitä nelipyöräisiin: M tarkoittaa Motorsportia, totesi LowRiden johtaja Giuseppe Ronce projektia.
Kustomointityö on keskittynyt alustaan, jousituksen setupiin, ulkonäköön ja apuvälineisiin, samalla mekaniikka ja elektroniikka on jätetty ennalleen. Pyörä on hieman alkuperäistä kevyempi. Samalla ajoasentoa on muutettu kompaktimmaksi ja eteenpäin painotetummaksi.
Pyörän kehitys- ja rakennustyöstä on vastannut monen ammattilaisen ryhmä. Luonnosten toteuttamiskelpoisuudesta vastasi suunnittelija Oberdan Bezzi, ja American Dreams hoiti kokoonpanon ja työn koordinoinnin. Carbon Italy vastasi hiilikuituosista, ja lyhyet pakoputket ovat ER Exhaust Revolutionin käsialaa. Aidosta nahasta tehty satula on L.R. Leatherin valmistama ja maalipinta on Dox Art Factoryn tekemä. Peilit, kahvat ja vilkut ovat puolestaan Rizoman katalogista.
BMW R 18 Aurora
Garage 221 innostui ajatuksesta luoda BMW R18:aan perustuva custompyörä jo silloin, kun pyörä esiteltiin EICMA:ssa 2019. BMW:n uuden cruiserin linjat, samalla kertaa innovatiiviset, mutta myös perinteelle uskolliset, ansaitsivat "täydentäviä elementtejä ja vielä enemmän perinteistä henkeä", Garage 221:n Pier Francesco Marchion mielestä.
Hankkeessa keskityttiin tutkimaan pyörän eri osakokonaisuuksia, pitäen samalla mielessä sen, että uudet elementit pitää pystyä kytkemään yhteen pyörän harmonisten linjojen kanssa. Inspiraatiota otettiin 1970-luvun kruisereista, jota ovat aina tehneet Marchioon suuren vaikutuksen esteettisen virtaavuutensa vuoksi. Luonteenomaisia elementtejä Aurorassa ovat niukat ja tiiviit lokasuojat, jotka jättävät katseelle tilaa, ja siten korostavat pyörän keskiosaa.
Kustomointi perustuu kokonaan Garage 221:n pitkäaikaiseen BMW-kokemukseen, ja kaikki pyörässä käytetyt elementit tulevan BMW:n muista malleista. Istuin lainattiin vuosimallin 2005 1200 C -mallista, vilkut ovat peräisin 1982 R 100:sta ja osa takarunkoa vuosimallin 1991 K 75:stä.
Maalauksessa on puolestaan käytetty vuosimallin 1983 RT 100:n värikoodia referenssinä. Lokasuojien, satulan ja rekisterikilven pidikkeet on kaikki tehty käsin.
Pakoputkisto ja äänenvaimennin on tehty yhteistyössä Leo Vincen kanssa, erityistä huolta on kannettu soundista, tavoitteena oli tehdä siitä täydempi ja vangitsevampi. Niiden designilla on pyritty antamaan persoonallista ja lihaksikasta linjaa R1 18 keskiosaan.
Auroran öljynjäähdyttimen "grilli" antaa klassista kosketusta. Se puolestaan on saanut innoituksensa BMW:n 1960-luvun autoista.