On odotettavaa, että liikenteessä kuolleiden kokonaismäärä kasvaa, kun tilastot täsmentyvät vuoden 2022 alussa.
Toinen koronavuosi ei näytä vähentäneen Suomessa tieliikennekuolemia, mutta loukkaantuneiden määrä väheni edelleen.
”Kun tarkastellaan liikennekuolemia, turvallisuus junnaa Suomessa paikallaan. Loukkaantuneissa on kuitenkin selvää vähenemää, yli kymmenen prosenttia. Kahden koronavuoden jälkeen voidaan havaita, ettei Suomessa pandemia ole vaikuttanut liikennekuolemia vähentävästi”, selventää Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Eri tienkäyttäjäryhmissä ei merkittäviä muutoksia edellisvuoteen ole tapahtunut. Heikennystä on nähtävissä moottoripyöräilijöiden turvallisuudessa. Motoristeja menehtyi ennakkotietojen perusteella yhteensä 28, mikä on kymmenen enemmän kuin edellisvuoden vastaaviin tietoihin verrattuna.
Toimituksen kommentti: Vaikka kyse on valtavasta prosentuaalisesta kasvusta, motoristien kuolleisuuden määrä voi heitellä suhteellisesti vuodesta toiseen merkittävästi, koska määrä on niin vähäinen. Kyseessä saattaa osaltaan olla lämpimän kesän aiheuttama ajokilometrien ja ajosuoritusten määrän kasvu. Jokainen motoristikuolema on tietysti turha, joten toivottavasti motoristitkin aletaan liikenteessä ja sen suunnittelussa ottaa samalla tavalla huomioon kuin muut haavoittuvat tienkäyttäjät.
Suunnitelmallinen liikenneturvallisuustyö vahvistuu
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu luonnos kaikkia liikennemuotoja koskevaksi liikenneturvallisuusstrategiaksi.
”Valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia vahvistaa suunnitelmallista ja poikkihallinnollista turvallisuustyötä. Se luo myös suuntaviivoja kunnissa tehtävälle liikenneturvallisuustyölle. Liikenneturvallisuustilanteen vieminen oikeaan suuntaan tarvitsisi nyt rohkeita toimenpiteitä niin valtakunnallisesti kuin alueellisesti”, toteaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.
Yksi tällainen toimenpide on ajonopeuksien rauhoittaminen, jota on tuotu esiin myös luonnoksessa liikenneturvallisuusstrategiaksi. Alennetut nopeusrajoitukset ja niitä tukevan liikenneympäristön rakentaminen on monessa kunnassa edelleen yksi tärkeimmistä keinoista parantaa jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia.
”Liikenneturvan kyselystä käy ilmi, että kuntapäättäjiltä odotetaan toimia liikenneturvallisuuden eteen. Kahdeksan kymmenestä toivoo, että kesällä valittu uusi kunnanvaltuusto edistäisi aktiivisesti kotikunnan liikenneturvallisuutta. Tässä olisi ohjenuoraa kuntiin tulevaa vuotta kohti. Yksi toimenpide on alentaa nopeuksia 30 km/h:n etenkin alueilla, joilla suojaamattomia liikkujia on paljon”, Anteroinen rohkaisee.