Nawa Racerin takana ovat johtava ranskalainen energian varastointiin erikoistunut Nawa Technologies, Akka Technologies, Pronery, FAAR ja YSY Group. Ja Nawan ensimmäinen ajettava prototyyppi paljastetaan EICMA:ssa ensi viikolla.
Pyörässä on vallankumouksellinen sataprosenttisesti sähköinen voimalinja jossa on Nawa Technologiesin seuraavan sukupolven 3D-nanonteknologiaan perustuvat ultrakondensaattorit yhdistettynä perinteiseen litiumioniakustoon. Nämä muodostavat yhdessä hybridivoimanlähteen.
Optimoimalla molemmat voimanlähteet, innovaatio avaa uusia mahdollisuuksia sähköisille moottorijärjestelmille ,parantaen suuresti tehokkuutta, pienentämällä litiumioniakuston kokoa samoin kuin lataamiseen kuluvaa aikaa ja potentiaalisesti mahdollistaen kaksinkertaisen ajomatkan latauksella sekä pidentämällä koko järjestelmän elinikää. Täysin modulaarisena ja skaalautuvana järjestelmä sopii loistavasti kaksipyöräisiin, mutta on sovellettavissa mihin tahansa sähköiseen ajoneuvoon.
Kaupunkiympäristössä Nawalla voidaan saavuttaa jopa 300 kilometrin toimintamatka latauksella. Pyörä on yksinkertaisen ja retro ulkoasultaan vannemoottoreineen. Nawa Racer on myös kustomoitavissa ja räätälöitävissä tulevaisuuden tarpeiden mukaan.
Pyörässä käytetään vain 9 kilowatin akkua kiitos ultrakondensaattorin. Ultra- tai superkondensaattorit voivat latautua ja purkautua lähes välittömästi, ja lisäksi ne kestävät miljoonia syklejä, joten ne sopivat täydellisiksi energiavarastoiksi äärimmäistä tehoa ja nopeaa latautumista vaativissa tilanteissa. Niiden heikko puoli on se, että niiden energiatiheys on pieni, joten ne eivät ole läheskään niin kompakteja kuin litiumakut.
Jarrutusenergia talteen
Ne sopivat kuitenkin loistavasti hybridijärjestelmiin pariksi litiumakun kanssa. Niissä hyödynnetään litiumakun tiheyttä ja kapasiteettia kondensaattorin äärinopean latautumisen ja purskeenkaltaisen tehontuoton rinnalla.
Regeneratiivinen jarrutus tuottaa normaalisti vain vähän energiaa akkuun, koska sen latautuminen toimii pullonkaulana. Litiumakku latautuu niin hitaasti, että akku pystyy ottamaan vastaan vain alle kolmanneksen jarrutuksessa syntyvästä energiasta. Ultrakondensaattorilla ei ole sellaisia rajoituksia.
Se tallentaa jopa 80-90 prosenttia jarrutuksessa syntyvästä energiasta. Ja energia on heti käytettävissä, kun valo vaihtuu vihreäksi. Urbaanissa ympäristössä, missä ajaminen on jatkuvaa pysähtymistä ja lähtemistä, tehokas hybridivoimansiirtolinja pystyy tuottamaan paljon enemmän ajomatkaa latauksella.
Nawan osasto löytyy EICMA:Sta hallista 18, looshista B79.
Aiheesta aiemmin:
Regeneratiivinen jarrutus tuottaa normaalisti vain vähän energiaa akkuun, koska sen latautuminen toimii pullonkaulana. Litiumakku latautuu niin hitaasti, että akku pystyy ottamaan vastaan vain alle kolmanneksen jarrutuksessa syntyvästä energiasta. Ultrakondensaattorilla ei ole sellaisia rajoituksia.
– Se tallentaa jopa 80-90 prosenttia jarrutuksessa syntyvästä energiasta, toteaa Nawan pääjohtaja Ulrik Grape. – Ja energia on heti käytettävissä, kun valo vaihtuu vihreäksi.
Urbaanissa ympäristössä, missä ajaminen on jatkuvaa pysähtymistä ja lähtemistä, tehokas hybridivoimansiirtolinja pystyy tuottamaan paljon enemmän ajomatkaa latauksella.
Nawa on rakentanut Nawa Racer -moottoripyörän esitelläkseen teknologiaa CES 2020 -kuluttajamessuilla tammikuussa Las Vegasissa. Pyörän visuaalinen erikoisuus on navaton takapyörä, samalla Racer futuristisen tyylikäs café racer.
Vannemoottorin teho on 99 hv / 74 kW. Kiihtyvyydeksi välille 0-100 km/h luvataan "mukavasti alle 3 sekuntia". Pyörän huippunopeus on 160 km/h.
Kaksiosainen akusto
Pyörän akusto on jaettu alempaan ja ylempään puoliskoon, missä alaosan muodostaa 9 kWh:n litiumakusto, ja yläpuolelle on sijoitettu 0,1 kilowatin superkondensaattori.
Nawan superkondensaattorin energiatiheys on kymmenkertainen verrattuna perinteiseen superkondensaattoriin ja se on ympäristöystävällisesti kierrätettävissä.
Mielenkiintoista on, että normaalisti 9 kWh akusto riittää noin 180 kilometrin kaupunkiajoon, jos ajomatkan laskemiseen sovelletaan mallina Zero S:n 7,2 kilowatin akkua. Pieni sadan watin kondensaattori lisää siis kaupunkiajossa ajomatkaa merkittävästi hyödyntämällä jarrutuksissa syntyvää energiaa.
Akun pienestä koosta huolimatta pyörälle luvataan 150 km yhdistettyä kaupunki/maantieajomatkaa.