Pienuudesta huolimatta Soriano Motori tuottaa varsin mielenkiintoisen näköisiä pyöriä. Yrityksen pomo, Marco Antonio Soriani on ennakkoluulottomasti lähtenyt avaamaan uusia polkuja, ja hiljattain yritys ilmoitti hyväksyvänsä myös kryptovaluutan pyöriensä maksuvälineenä.
Viime marraskuussa Sorianon piti esitellä huippumallinsa Giaguaro Garan EICMA-messuilla, mutta nämä peruuntuivat koronapandemian vuoksi, joten esittely tehtiin videona. Ensi viikolla tuoteperhe laajenee Milanossa kahdella mallilla, Giaguaro V1S:llä ja V1R:llä.
Luonteenomaista Sorianon malleille on, että niissä on kaksi nestejäähdytettyä harjatonta sähkömoottoria, "bokserimoottori" siis. Ja tietenkin myös jäähdyttimiä on pyörien keulalla kaksi.
V1S:n moottorien yhteenlaskettu teho on 60 kW (=2x30 kW) eli 80 hevosvoimaa, ja V1R:n 72 kW eli 97 hevosvoimaa. Molempien mallien huippuvääntö on 155 Nm. Virtaa tulee litiumpolymeeriakustosta, jonka pitäisi tarjota V1S:lle jopa 290 kilometrin ajomatka latauksella. V1R:llä vastaava maksimimatka latauksella on 240 km. Akuston koko on 15-20 kW mallista ja optiosta riippuen.
Malleihin on saatavissa pikalaturi, joka lyhentää latausajan tuntiin, muuten latauksen kesto on viisi tuntia.
Uudet Giaguarot on varustettu viisivaihteisella vaihteistolla, mikä ei ole kovin tyypillistä sähkömoottoripyörissä. Yleensä niissä on vain yksi, kiinteä välityssuhde.
Vaihteisto on pyörissä mukana osittain sen vuoksi, että Soriani haluaa, että sen pyörien ajokokemus on mahdollisimman lähellä bensakäyttöisen moottoripyörän vastaavaa. Siksi pyörissä on myös hydraulinen märkäkytkin.
V1S:n hinta vapaasti Italiassa alkaa noin 30 000 eurosta. R on se edullisempi versio.
Sorianon kotisivulle pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Soriano esitteli sähkömoottoripyörien mallistonsa ykköstykin: Giuguaro V1-Garan
Soriano Motorin ensimmäisessä sähkömoottoripyörämallissa on bokserimoottori