"Kannatimme pääosin kaikkia lakiehdotuksia, mutta lisäsimme muutaman tärkeän seikan jotka ehdotuksessa oli jäänyt huomioitta. Ehdotimme teoriaopetusta lisättävän jokaiseen ajokorttiluokaan neljä tuntia. Ehdotimme myös uudenlaista tapaa suorittaa mopokortti. Mopokortin suoritus keskittyy tällä hetkellä liikaa käsittelykokeen läpäisyyn eikä painotu vastullisen kuljettajan taitojen mittaamiseen liikenteessä.

Ehdotimme, että käsittelykokeen rinnalle lisättäisiin vaihtoehtoinen tapa, jossa käsittelykokeen voisi korvata kolme ajotuntia autokoulussa ammattilaisen kanssa, jolloin saadaan harjoiteltua monipuolisemmin vastuullisen kuljettajan perustaitoja. Tämä myös vähentäisi joka kesäistä ongelmaa: jo kohtuuttomiksi venyneitä jonotusaikoja tutkintoon”, kertoo Kristiina Anunti.

Turvallisuusvaje jää

Liikenneopetus ry kiitti mahdollisuudesta lausua hallituksen esitykseen ajokorttilain muutoksista, ja kannattaa kaikkia esitettyjä kohtia, mutta koulutusta tulisi heidän mielestään laajentaa enemmän. Edellinen ajokorttilakimuutos romahdutti opetuksen määrän niin alhaiseksi, että kahden opetustunnin lisääminen ei riitä korjaamaan edellisen aiheuttamaa turvallisuusvajetta.

Aikaisemman muutoksen jälkeen nuorten riskikäyttäytymisen liikenteessä todettiin lisääntyneen ja tähän tulisi pureutua selkeästi kattavammin toimin. Lisäksi esityksestä puuttuu kokonaan muutosehdotukset harmaan talouden kitkemiseksi opetuslupaopetuksessa.

Liikenneopetus ry ehdottaakin, että hallituksen esityksessä esitettyjen muutosten lisäksi ajokorttilakiin lisättäisiin seuraavat asiat:

  • - Ajokorttiluokkakohtaiset teoriatunnit takaisin
  • - Mopokortin suoritukseen tutkinnon rinnalle opetusmalli
  • - Riskientunnistamiskoulutuksen ajotunneista alle puolet voisi korvata simulaattorilla
  • - Opetuslupaopettajan teoriakoe tai teoriatunti
  • - Opetuslupa-ajoneuvon katsastus

 

Ajokorttiluokkakohtaisilla teoriatunneilla opetus saadaan tehokkaaksi oikealle kohderyhmälle ikätaso huomioiden. Liikenneopetus ry ehdottaa nykyisen EAS koulutuksen lisäksi jokaiseen ajokorttiluokkaan vähintään neljää teoriatuntia.

Mopokorttiopetukseen vastuullisen kuljettajan perustaidot?

Mopokortin suoritus keskittyy tällä hetkellä liikaa käsittelykokeen läpäisyyn eikä painotu vastullisen kuljettajan taitojen mittaamiseen liikenteessä. Ehdotamme, että käsittelykokeen rinnalle lisättäisiin vaihtoehtoinen tapa, jossa käsittelykokeen voisi korvata kolme ajotuntia autokoulussa ammattilaisen kanssa, jolloin saadaan harjoiteltua monipuolisemmin vastuullisen kuljettajan perustaitoja.

Tämä myös vähentäisi joka kesäistä ongelmaa: jo kohtuuttomiksi venyneitä jonotusaikoja tutkintoon.

Simulaattorikoulutuksen rajoittaminen

Riskientunnistamiskoulutuksen ajotunneista simulaattorilla annettavan opetuksen määrä ei ole riittävän tarkasti määritelty tällä hetkellä. Nykyinen muoto ”voidaan antaa osin simulaattorilla” mahdollistaa lähes koko riskientunnistamiskoulutuksen annettavaksi simulaattorilla, joten se tulisi korvata ”voidaan antaa alle puolet simulaattorilla”.

Liikenneopetus ry:ssä nähdään ajosimulaattori ajo-opetusta täydentävänä apuvälineenä, jolla ei tulisi voida korvata lähes koko ajo-opetusta riskientunnistamiskoulutuksessa. (Lisäksi ehdotettu maksimietäisyys radalle tulisi tarkentaa lähtevän esimerkiksi oppilaan kotiosoitteesta tai jollain muulla järkevällä perusteella, jotta oppilaiden kirjaamisella eri toimipisteisiin ei kierretä lain tarkoitusta).

Opetuslupaopettajalle teoriakoe tai teoriatunti

Opetuslupaopettajan tietotaso uudesta tieliikennelaista ja säännöistä tulisi varmentaa teoriakokeella. Vaihtoehtoisesti kokeen voisi korvata 1 teoriatunnin mittaisella koulutuksella autokoulussa, jossa käytäisiin läpi kuljettajaopetukseen liittyävät perusasiat ja vaadittavat paperiasiat joissa on ilmennyt paljon puutoksia.

Myös opetuslupaajoneuvon katsastus tulee ehdottomasti palauttaa, sillä ajokokeita on jouduttu jatkuvasti keskeyttämään jo heti aluksi kiinnittämättöminen jarrupolkimien vuoksi. Tämä on selkeä turvallisuusriski joka olisi helposti estettävissä pakollisella katsastuksella.

Ehdotettu voimaantuloaika on hyvä, päättää Liikenneopetus ry. tiedotteensa.