Yamaha esitteli MT-10-nakumallinsa ensi kerran EICMA:ssa vuonna 2015, ja päivitti sen 2017. Neljä vuotta on nykymoottoripyörämaailmassa pitkä aika, joten päivitys oli varmasti ajankohtainen.
Koeajoimme pyörän 2016: Koeajossa Yamaha MT-10: Tähän asti tehokkain MT on toimiva ja käytössä yllättävän miellyttävä nakupyörä
Mallin aggressiivinen ulkonäkö ja hyvät ajo-ominaisuudet miellyttivät testiajajaamme.
Uusi MT-10 on jonkin verran muuttunut ulkonäöltään, mutta on helposti tunnistettavissa MT-sarjan edustajaksi edelleen. Seikka, jonka monet varmaan mieltävät positiivisena. Katepaneeleja on pantu uusiksi, ja Yamahalle tyypillinen Deltabox-alumiinirunko on enemmän näkyvillä.
Pyörän nelisylinterinen 998 cm3 moottori on nyt Euro 5 yhteensopiva, mutta on uusimisen myötä saanut 5 hv / 4 kW lisää tehoa. Teholukemat kirjataan arvoon 122 kW / 162 hv. Myös vääntöä pitäisi oleman lisää tarjolla erityisesti kierrosvälillä 4000 - 8000 r/min.
Kuljettajaa avustavat elektroniset järjestelmät kasvattavat suosiotaan, joten Yamahakin on lisännyt MT-10 keitokseen kuusiakselisen kiihtyvyysmittauksen (IMU) antureineen. Sen myötä pyörään on saatu sekä kallistettaessakin toimiva vetoluiston esto että wheelien esto.
Pyörässä on lisäksi molempiin suuntiin toimiva vaihtoavustin (shifteri) vakiona, mikä mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen.
4,2 tuuman TFT-värinäyttö on uusi, lisäksi mallissa on asentotunnistimella varustettu kaasukahva, jonka vasteominaisuudet ovat kuljettajan sädettävissä.
Edessä on kaksi kelluvaa 320 mm:n jarrulevyä ja nelimäntäiset, radiaalit jarrusatulat sekä Brembon radiaali pääsylinteri.
Pyörän jousituksesta vastaavat KYB:n elementit edessä ja takana. Edessä on täysin säädettävä 43 mm KYB:n USD-etuhaarukka, jonka joustomatka on 120 mm:n. Myös KYB:n takavaimennin on täysin säädettävissä.
Märkäpaino on 212 kg ja pyörän akseliväli on 1405 mm.
Pyörä on varustettu viisipuolaisin 17 tuuman alumiinivantein ja niissä on Bridgestone Battlax Hypersport S22 -renkaat. Eturenkaan koko on 120/70-ZR17 ja takarenkaan 190/55-ZR17.
MT-10:n ilmansuodatinkotelossa on kolme eri pituista ja eri poikkileikkaukseltaan erilaista imukanavaa, jotka resonoivat harmonisesti moottorin eri kierroslukemilla ja tuloksena on kierrosluvun mukaan muuttuva imuääni. Uudet akustiset vahvistinsäleiköt tuovat imuääntä kuljettajan korviin. Mallissa on titaaninen pakoputkisto ja äänenvaimennin.
2022 MT-10:
- · Tehokkaampi, EU5-hyväksytty, nelisylinterinen, 998cc, crossplane-moottori
- · Viritetty imuääni
- · Titaaninen pakoputkisto
- · Kompakti ja toimiva uusi muotoilu
- · Parannettu ergonomia
- · Brembon radiaali pääsylinteri
- · Yamaha YVSL-nopeudenrajoitin (Yamaha Variable Speed Limiter)
- · QSS-vaihdeavustin (Quick Shift System)
- · A&S-kytkin (Assist & Slipper)
- · Uusi 4,2" TFT-värinäyttö
- · APSG-kaasukahva, neljä PWR-vasteasetusta (Power Delivery)
- · Kuusiakselinen IMU-liiketunnistin
- · Kallistukseen reagoiva TCS-pidonhallintajärjestelmä (Traction Control System)
- · Luiston SCS-hallintajärjestelmä (Slide Control system)
- · Keulimisen LIF-estojärjestelmä (Lift Control System)
- · Moottorijarrutuksen EBM-hallintajärjestelmä (Engine Brake Management)
- · Jarrujen BC-hallintajärjestelmä (Brake Control)
- · Yamaha YRC-ajonhallintajärjestelmä (Yamaha Ride Control)
- · R1-malliin perustuva alumiininen Deltabox-runko
- · Pitkä alumiininen takahaarukka
- · Kompakti, 1405 mm akseliväli
- · Täysin säädettävä 43 mm:n KYB USD-etuhaarukka
- · Täysin säädettävä KYB-takaiskunvaimennin
- · Bridgestone Battlax Hypersport S22 -renkaat
2022 mallin MT-10:n värivaihtoehdot ovat Cyan Storm, Icon Blue ja Tech Black. Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat helmikuussa 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Aiheesta aiemmin:
Yamahalta päivitetetyt MT-09 ja MT-10 sekä uusi MT-10 SP
Loppiaisaskartelua: tulosta ja kokoa Yamaha MT-10:n paperinen 3D-malli
Yamahalta uusi räväkkä MT-10-naku - susi suden vaatteissa?