Duellilla on toimitusjohtaja Jarkko Ämmälän mukaan monia vahvuuksia. Yritys on kasvanut määrätietoisella työllä voitollisesti, eikä mikään osoita, etteikö suuntaus jatkuisi myös Nasdaq First North -listalle sijoittumisen jälkeen.
Yksi Duellin kulmakivistä on se, että se tarjoaa tuotteita sekä on- että offroad-moottoripyöräilyyn, veneilyyn, moottorikelkkailuun, atv-laitteisiin ja polkupyöräilyyn. Lisäksi se toimittaa näillä toimialoilla kaikkia muita tuotteita: varaosia, lisävarusteita, asuja jne. paitsi itse ajolaitteita. Laaja-alaisuus vähentää riippuvuutta tietyistä vuodenajoista. Suuntaaminen Eurooppaan, missä kesä jatkuu käytännössä miltei ympäri vuoden vähentää sitä entisestään.
Tukkukauppias ei kilpaile asiakkaidensa kanssa
Duell on keskittynyt pelkästään tukkukauppaan, joten se ei myöskään kilpaile asiakkaidensa kanssa. Päinvastoin, se uskoo pystyvänsä tuottamaan lisäarvoa sekä brändiasiakkailleen että myös asiakasliikkeilleen.
Duellilla on tuoteportfoliossaan 290 eri brändiä ja noin 150 000 varastonimikettä. Aktiivisia jälleenmyyjiä on noin 7500. Omia tuotemerkkejä yrityksellä on tällä hetkellä 19.
Kaupanteon siiryminen verkkoon kasvattaa Duellin merkitystä entisestään.
Lisäksi Duell panostaa omien tuotemerkkiensä myynnin kasvattamiseen. Moottoripyöräasujen puolella sellaisia ovat esimerkiksi Jofamalta ostetut Lindstrands ja Halvarsson. Yritys myös laajentaa brändivalikoimaansa.
Duellin toimintamalli on sellainen, että se tukkurina välittää tuotevalikoimansa tuotteita asiakasyrityksille, joita voivat olla esimerkiksi mp-myymälät, huollot, erilaiset myymälä- ja huoltoketjut ja vaikkapa verkkokaupat.
Tehokasta logistiikkaa
Duellin tehtävänä on toimittaa tilatut tuotteet asiakasyrityksille.
– Uskomme, että tehokas logistiikka ja digitaalinen tilausalustamme on keskeinen kilpailuetu: voimme toimittaa noin 95 % saaduista tilauksista 24 tunnin sisällä tilauksen tekemisestä. Uskomme, että hyvin skaalautuva liiketoimintamallimme johtaa jatkossa kannattavuuden paranemiseen, toimitusjohtaja Jarkko Ämmälä totesi listautumisesta järjestetyssä etätiedotustilaisuudessa keskiviikkona.
Tekniset osat vastaavat Duellin myynnistä vajaata kahta kolmasosaa (63 %) ja henkilökohtaiset varusteet reilua kolmannesta (37%).
– Nyt on hyvä hetki vallata Eurooppaa maa ja markkina kerrallaan. Tämän kehityksen kiihdyttämiseksi olemme päättäneet listautua ja hakea lisää hevosvoimia ja uusia kumppaneita kasvuun.
Duell tarvitsee riihikuivaa rahaa kovan kasvustrategian tukemiseen. Kasvu edellyttää myös yritysostoja.
– Olemme loistavassa tilanteessa, meillä on sitoutuneita, merkittäviä ankkurisijoittajia, jotka ovat tulossa mukaan, joten tilanne näyttää tosi hyvältä, Ämmälä kertoo.
Duell on Suomessa perustettu yritys, ja se on edennyt Pohjoismaissa maa kerrallaan Pohjois-Euroopan markkinajohtajaksi.
Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto oli 22 miljoonaa euroa ja vuonna 2019 56 miljoonaa. Tilivuoden 2021 liikevaihto on ennakkotiedon mukaan tehtyjen yritysostojen vaikutus mukaan laskettuna, yli 102 miljoonaa euroa. Orgaaninenkin kasvu on ollut nopeaa ja myös koko ajan kannattavaa.
Ämmälä luonnehti Duellia "moottoriksi valmistajan ja jälleenmyyjän välissä".
Laajeneminen Eurooppaan
Duell aloitti toimintansa laajentamisen Eurooppaan 2019. Tavoitteena on olla ykkönen suurilla ja vakailla markkinoilla. Euroopan mp-markkinoiden kasvu jatkuu. Vuonna 2010 niiden koko oli 5 miljardia euroa, vuonna 2025 niiden ennustetaan kasvavan 6,5 miljardiin euroon.
– Olemme osoittaneet pystyvämme Skandinaviassa nousemaan Ruotsissa ja Suomessa markkinajohtajaksi, ja kahdessa vuodessa Norjassakin kakkoseksi. Meillä on siis näyttöä kyvystä ottaa markkinajohtajuus, samaan pyrimme Euroopassakin.
Euroopassa on alalla vain kolme niin isoa tukkuria, että niiden liikevaihto ylittää sata miljoonaa euroa. Duell on jo yksi niistä.
Duell on kansainvälinen toimija, mutta toimii aina paikallisesti, ja sillä on vahva läsnäolo kaikissa jälleenmyyjäkanavissa.
Verkkokaupan ja brändien merkitys
– Verkkokauppa on merkittävää ja olemme jo mukana siinä, lisäksi se ottaa entistä isomman siivun tulevaisuudessa, Ämmälä vakuuttaa.
Tällä hetkellä verkkokauppa-asiakkaat tuovat 26 % Duellin liikevaihdosta, ja vähittäiskaupat, erikoisliikkeet, korjaamo- ja huoltoliikkeet sekä Moottoriurheilulaitteiden valmistajat loput 74 %.
Duell on jo nyt hyvä partneri monelle eurooppalaiselle verkkokaupalle. Ala ennakoikin markkinan muuttuvan siten, että Duellin tyyppiset isot jakelijat ottavat entistä suuremman osan markkinoista.
– Pirstoutuneen maahantuojaverkoston toimijoilla ei ole resursseja, mutta Duellin tyyppisillä isoilla toimijoilla on mahdollisuus investoida ja skaalata liiketoimintamalliaan; pitää riittävän isot varastot ja toimitusvalmius sekä rakentaa toimiva logistiikka, Ämmälä selventää.
Omat brändit myös mahdollistavat omat varustemerkit ja uniikit tuotteet. Tietyissä maissa voidaan tehdä omia sille markkinalle soveltuvia tuotteita.
– Omat brändit parantavat myös taloudellista kannattavuutta, kun niiden osuus kasvaa.
Duellin liiketoiminnan kasvaessa myös kannattavuus on kasvanut.
– Se osoittaa, että meillä on toimiva hinnoittelumalli. Siihen vaikuttaa myös omien tuotemerkkien kasvun osuus, ja vahva ostovoimamme sekä merkittävät hankintaprosessien parannukset, liiketoimintamallin skaalautuvuus ja matala kustannustaso, Ämmälä kuvaa.
Päättyneenä tilivuonna 2020-2021 Duell teki yli 10 miljoonan euron voiton. Mutta kovat ovat tavoitteetkin, vuoden 2025 liikevaihtoarvio on 200-300 miljoonaa euroa. Kasvusta 10 % pitäisi vuositasolla olla orgaanista, loppu lasketaan saavan yritysostojen tuotoilla.
Osinkomäärä on vuosittain kasvava ja noin 30 % raportoidun tilikauden tuloksesta.
Perusteeksi sille, miksi listautuminen tapahtuu juuri nyt, Ämmälä totesi seuraavaa:
– Olemme hyvässä vauhdissa, ja nyt on hyvä hetki kiihdyttää kasvua isoilla markkinoilla.
Osakeannilla Duell pyrkii keräämään 20 miljoonan euron bruttovarat