Cake keräsi B-osakesarjalla syyskuussa päättyneessä osakeannissa kaikkiaan 52 miljoonan euron potin. Tavoitteena oli Caken perustajan ja pääjohtajan, Stefan Ytterbornin mukaan yksinkertaisesti skaalata liiketoimintaa ylöspäin sekä luoda rakenteet nopealle kasvulle.
Caken mallistossa ovat nyt Kalk-, Ösä- ja Makka-mallit. Viime mainittu on sähkömopedi, joka on laajentanut Caken käyttäjäkuntaa B2C- ja B2B-alueille. Kalk ja Ösa ovat kovempaan käyttöön, myös offroad-puolelle suunnattuja.
Caken ajatuksena on myydä pyörät itse suoraan kuluttajille maailmanlaajuisesti. Kyse on osaksi kestävän kehityksen mukaisista tavoitteista, mutta myös tehokkuudesta. Malli on samantapainen kuin Applella oli uuden tulemisensa yhteydessä 2000-luvun alkupuolella maailmanlaajuisen AppleStore-kauppaketjun muodossa.
Aivan viime aikoihin asti Caket on koottu pelkästään Taiwanissa ja laivattu myymälöihin Yhdysvalloissa ja Euroopassa tai suoraan asiakkaille Aasiassa.
Kokoonpanoa on tehty heinäkuusta lähtien myös Ruotsissa ja Yhdysvaltoihin ollaan avaamassa seuraavaa tehdasta vuoden 2022 ensi puoliskolla.
Maailman ensimmäinen Cakesite avattiin Tukholmaan
Ensimmäinen Cakesite-nimellä tunnettava näyttelytila / vähittäiskauppamyymälä / koeajo- ja huoltopaikka avattiin eilen keskiviikkona Tukholmassa.
Tila on paikka esitellä fyysisesti pyöriä ja samalla tarjota huoltopalveluita ja pyörien koeajomahdollisuuksia.
Merkin ensimmäinen Cakesite sijaitsee yrityksen pääkonttorin vieressä osoitteessa Virkesvägen 26D, Hammarby Sjöstadissa Tukholmassa. Cake suunnittelee avaavansa 25 Cakesitea vuoteen 2025 mennessä. Kaikki sijaitsevat kaupunkiympäristöissä ja tavoitteena on palvella sekä kuluttaja- että businessasiakkaita.
Yritys suunnittelee avaavansa 6-8 myymälää vuoden 2022 mittaan. Puolet niistä Eurooppaan, puolet Pohjois-Amerikkaan.
Aiheesta aiemmin:
Cake Makka: kevyt, ruotsalainen urbaani sähköajoneuvo muuntuu moneen käyttöön
Cake perustaa Euroopan moottoripyörätehtaansa Ruotsiin