Joki-merkki on alkuperäisestä japanilaisesta "Joki"-sanaa tarkoittavasta kanjista tyylitelty tunnus. Sitä on käytetty ensi kerran Kawasaki Tsukij -telakan lipussa. Yritys oli Kawasaki Heavy Industriesin edeltäjä.
Yhtiö perustettiin 1878 ja se keskittyi ensin laivojen rakentamiseen maan vientiteollisuutta varten. Menestyksen myötä yritys laajensi toimintaansa rakentamiseen, konevalmistukseen sekä lopulta myös lentokoneiden rakentamiseen.
Sen lisäksi, että vuosisadan mittaan yritys saavutti globaalia mainetta ja asiakaskuntaa, Joki-merkkiä on käytetty Kawasakin kaikkein tärkeimmissä tuotteissa. Näitä ovat olleet esimerkiksi motoristeille tutut Ninja H2- ja Ninja HR2 -moottoripyörät, jotka esiteltiin 2015 ja jotka oli varustettu mekaanisilla ahtimilla.
Kawasaki on päättänyt 6. päivä lokakuuta 2021, että nyt on oikea hetki adoptoida kuuluisa "Joki"-merkki korporaation identiteetin tunnukseksi. Samalla se symboloi yrityksen monien eri yritysten ja toimialojen yhteisiä ponnisteluja yhteisten päämäärien eteen.
– Maailma on muuttunut mittaamattomasti yli vuosisadan toimineen Kawasaki-yrityksen aikana – eikä vähiten viimeisen muutaman vuoden aikana. Nyt kun paljastamme uuden korporaatioidentiteettimme, jonka ytimessä on "Joki"-merkki, katsomme eteenpäin ottaaksemme seuraavan, ylpeän askeleen teknologian ja insinööritaidon saralla yhtä lailla kuin parantaaksemme lukemattomien ihmisten elämää kestävien ja ympäristöä säästävien vihreiden teknologioiden nimissä. Vaikka jotkut asiat muuttuvat, toiset pysyvät vakaina, kuten sitoutumisemme parhaaseen valitsemillamme alueilla, ja "Joki"-merkki on sopiva symboloimaan tätä sitoumusta, totesi Masaya Tsuruno, Kawasaki Motors Europen pääjohtaja.