Belgiassa järjestetään vuosikymmenien perinteet omaava, alle 21-vuotiaiden epävirallinen MM-maajoukkuekilpailu, Coupe de l’Avenir, ensi viikon viikonloppuna 25.-26. syyskuuta. Kasimir Hindersson on kerran osallistunut koitokseen MM-maajoukkuekilpailun ulkopuolisessa luokassa, kun hän ajoi 85-kuutioisella pyörällä henkilökohtaisista tuloksista vuonna 2018.
Nyt Hinderssonilla on edessään ensimmäinen Suomen edustus, kun orimattilalaisen Team Motopalvelun juniori suuntaa Coupe de l’Aveniriin 125-kuutioisella GasGas-pyörällään. Maajoukkueessa Hinderssonin rinnalla ajavat Heinolan Moottorikerhon Sampo Rainio ja Eliel Lehtinen, jotka kumpikin kilpailivat tänä vuonna aikuisten SM-sarjan MX2-luokassa ja myös voittivat kauden aikana vähintään yhden SM-erän.
- On siistiä päästä edustamaan Suomea. Kisa on arvostettu ja siellä on tosi kovia junnukuskeja mukana. Itse koitan voittaa oman luokkani, missä on vastassa ainakin muutama EM-sarjastakin tuttu kuski. Kisa itsessään on makea. Rata on ok, vaikka vähän outo, koska vastaavia ei oikein ole muualla, karjalohjalaisen Motorenkaan Mitas-kuljettajana ulkomaan kiertueelleen suuntaava Hindersson sanailee.
Edessä tiukka EM-rypistys
Coupe de l’Avenirin jälkeen Hinderssonia odottaa kiireinen rutistus Euroopan mestaruussarjan parissa. 125-kuutioisten pyörien ja alle 17-vuotiaiden kuljettajien EMX125-luokka on muiden EM- ja MM-luokkien tavoin kokenut suuria muutoksia perinteiseen kilpailukalenteriin koronaviruspandemian takia. Takana on vasta kaksi EMX125-luokan EM-osakilpailua, kun tavallisesti kausi alkaisi olla aikalailla lopuillaan tässä vaiheessa vuotta.
Hinderssonilta jäi olkapäävamman takia Ison-Britannian ja Italian osakilpailut väliin kesä- ja heinäkuussa. Hän kuitenkin suuntaa nyt Manner-Eurooppaan mielessään kaikki jäljellä olevat seitsemän EM-osakilpailua, joista peräti kuusi järjestetään lokakuussa. Kiertue starttaa Saksassa 2.-3. lokakuuta ja jatkuu siitä Ranskaan, Espanjaan sekä Italiaan kahdelle eri radalle (3 + 1 osakilpailua).
- Olen päässyt harjoittelemaan loukkaantumisen jälkeen hyvin ja ajanut myös muutaman kisan. Vauhtini on vähintään samalla tasolla kuin ennen olkapäävammaa ja kuntonikin on hyvä, Hindersson kertoo.
- Fiilikset ovat hyvät. Pääsen vihdoin mittaamaan nopeuteni EM:ssä, missä kilpaileminen oli alun perin yksi päätavoitteeni. Toinen päätavoitteeni oli kisaaminen Ison-Britannian eri mestaruussarjoissa, mutta loukkaannuin yhden sarjan toisessa osakisassa voitettuani ensimmäisen. Uskon, että pääsen EM-osakisoissa karsinnoista läpi eriin. Niissä kymmenen parhaan joukkoon ajaminen olisi hyvä saavutus.
Kyyti kohdillaan Suomessa ja Isossa-Britanniassa
Toukokuussa loukkaantunut Hindersson toipui ajokuntoon heinäkuussa. Vahvasti ulkomaille viime vuosina panostaneen lohjalaisen oli tarkoitus kilpailla tänäkin vuonna pääosin maamme rajojen ulkopuolella, mutta loukkaantumisen lisäksi koronapandemia muutti hänen suunnitelmiaan useamman kerran. Hindersson nähtiinkin hieman yllättäen kilpailemassa myös Suomessa.
Pari viikkoa sitten Vantaalla kahden kilpailun viikonlopussaan Hindersson voitti MX125-luokan viimeisessä Suomen Cup -osakilpailussa toisen erän lauantaina. Ensimmäinen jäi kesken kärkipaikalta konerikon takia. Sunnuntaina hän voitti alle 20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cupin viimeisen osakilpailun.
Viime viikonloppuna Hindersson kävi päättämässä Ison-Britannian päämestaruussarjan 125-kuutioisten luokassa. Viikonloppu oli epäonninen, sillä brittiläistä Moto X Change -tiimiä edustava lohjalainen oli mukana kolarissa sekä lauantain että sunnuntain ensimmäisissä erissä, mitkä heikensivät hänen tuloksiaan. Lauantain toisessa erässä puolestaan pyörän sytytystulpan kärki irtosi, minkä takia moottorin käynti oli huono. Sunnuntain toisessa erässä Hindersson ajoi kakkoseksi.
Hindersson oli 125-luokan viikonlopun yhteistuloksissa kahdeksas kirjattuaan eräsijat 13, 9, 9 ja 2. Hindersson oli viimeisen osakilpailun pisteillään mestaruussarjassa 23.
- Briteissä ajaminen on ollut todella hyvää treeniä kehitykseni kannalta ja EM-sarjaa ajatellen. Ajoni oli nytkin hyvää, mutta tuli kolareita ja tekniikkaongelmaa. Viimeinen erä onnistui hyvin, Hindersson muistuttaa.
Brittiläistä Cab Screens Crescent Yamaha -tiimiä edustava, Vantaan Moottorikerhon Harri Kullas voitti Ison-Britannian päämestaruussarjan kovimmassa luokassa, MX1, hopeaa, kun mestaruuden ratkaisi itselleen viimeisessä osakilpailussa britti Tommy Searle.