Superbike
Superbike luokassa Niko Mäkinen pääsi ajamaan viikonlopun ilman suurempia paineita Suomen mestaruuden varmistuttua jo edellisessä osakilpailussa Jurvan Botniaringin radalla. Vaikka mestaruus oli jo varmistunut, ei se vauhtia hidastanut, vaan lauantain aika-ajossa Mäkinen ajoi paalupaikalle ja kisasta voitiin näin ollen odottaa taistelua kärsisijoituksista, voitto mielessä luonnollisesti.
Superbike luokan ensimmäinen kilpailulähtö oli tasaista taistelua kolmen kärkikuskin osalta kilpailun alkupuoliskolla. Kolmen kärjessä ajoi Mäkinen ja hopeasta taistelevat Peter Paloranta ja Magnus Collin. Kilpailun edetessä Mäkinen ja Paloranta kaksikko karkasi ja taistelu kilpailun voitosta jatkui aina viimeiselle kierrokselle saakka. Paloranta lähti johtoasemassa viimeiselle kierrokselle, mutta Mäkinen seurasi tiiviisti edellä menevän tilannetta. Kun paikka tuli, ei Mäkinen epäillyt hetkeäkään ottaen kärkipaikan haltuun ja ajaen viikonlopun ensimmäisen Superbike luokan kilpailun voittoon.
Sunnuntaina olikin tiedossa sadekelin kisa ja taktiikaksi otettiin "kunhan päästään maaliin". Heti kilpailun alussa Paloranta lähti omille teilleen ja Mäkinen jäi seurailemaan tilannetta Collinin taakse. Collinilla oli ilmeisesti tekniikkamurhetta ja tästä syystä avautui Mäkiselle useampikin paikka kuitata ohitse kisan edetessä, Mäkisen ollessa selkeästi nopeampi tietyissä kohdin rataa. Ratkaisun paikka tuli kisan puolen välin jälkeen takasuoran avauksessa. Collinillä jäi pelit sutimaan ja Mäkinen pääsi kuittaamaan niin sanotun bussipysäkin ensimmäiseen taittoon mentäessä. Tämän jälkeen Collin ei enää päässyt uhkaamaan Mäkisen kakkospaikkaa vaan Mäkinen sai ajaa omaa ajoa maaliin asti.
Superstock 600
Superstock 600 luokassa mestaruus ei ollut vielä varmistunut ennen viimeistä osakilpailua, joten tiimin juniorikuskeille viikonloppu tiesi hieman enemmän suorituspaineita.
Kilpailuviikonloppuun lähdettäessä Niko Lehtiranta oli pistejohdossa, Lenni Klemetin ollessa 22 pisteen päässä. Kolmantena sarjassa ennen viikonloppua oli Niko Tanskanen, jonka kilpailukausi valitettavasti päättyi jo torstain treenipäivän kaatumiseen. Tämä ei kuitenkaan helpottanut Nikon ja Lennin urakkaa, vaan maaliin oli tultava.
Aika-ajoissa Lehtiranta kävi kovaa kamppailua Kenny Koskisen kanssa paalupaikan vaihtuessa useaan otteeseen. Lehtiranta oli paalupaikassa kiinni aivan aika-ajon loppuun asti, kunnes Koskinen onnistui kiristämään vauhtia aivan viime hetkellä vieden paalupaikan Lehtirannalta. Klemetti kävi taistelua eturivin paikasta Valtteri Koposen kanssa, Koposen kuitenkin viedessä aika-ajojen kolmospaikan hiuksen hienosti. Kummallakin tiimin kuskilla oli kuitenkin kaikesta huolimatta todella hyvät asetelmat päivän kilpailuun.
Kilpailu ajettiin kuivassa kelissä, vaikka sateen uhka olikin olemassa. Kilpailun alkuvaiheessa kuskit olivat yhdessä nipussa, mutta hyvin nopeasti letka venyi ja Lehtiranta otti paikan kolmannelta sijalta. Tämän sijoituksen Niko piti varmalla ajolla maaliin asti varmistaen samalla itselleen Suomen mestaruuden. Klemetti puolestaan teki tasaisen varmaa työtä ajaen koko kilpailun sijalla neljä ja piti näin ollen itsensä kiinni SM hopeassa. Kisan voittoon ajoi Kenny Koskinen ja toiseksi Valtteri Koponen.
Sunnuntaina Lehtiranta sai lähteä kisaan löysin rantein ilman minkäänlaisia paineita, kun mestaruus oli jo taskussa. Klemetillä puolestaan oli hieman paineita, kun pisteissä selkään hengitti Kenny Koskinen. Lähdössä Niko hieman myöhästyi mutta ajoi nopeasti kärkikaksikon kiinni ja samaa vauhtia myös ohitti heidät. Lehtirannan hurja vauhti ei kuitenkaan loppunut vielä siihen, vaan hän nykäisi vielä eroa toiseksi tulleeseen Kenny Koskiseen 4,5 sekuntia, Valtterin Koposen ollessa kolmas. Klemetti kävi kovaa taistelua sijasta 3–6 koko kisan ajan. Taistelu päättyi Lennin ollessa maalissa viidentenä. Viides sija riitti tuomaan Klemetille SM-hopeaa. Kilpailu keskeytettiin viimeisellä kierroksella punaisella lipulla yhden kuljettajan rajuun kaatumiseen.
Tyytyväisiä miehiä
Niko Mäkisen kausi oli kaiken kaikkiaan hyvä. "Kokonaisuutena viikonlopusta ja koko kaudesta jäi todella hyvä fiilis. Tavoiteltu mestaruus saavutettiin, kuski toimi, pyörä toimi ja tiimi toimi. Kauteen ei siis voi olla muuta kuin tyytyväinen".
"Lauantaiseen kilpailuun en lähtenyt ottamaan ylimääräisiä riskejä ja ajoin varman ajon ilman virheitä. Sain ajaa kolmannella sijalla rauhassa ja varmistin sillä itselleni mestaruuden. Sunnuntaina oli mukava päästellä menemään, kun sai ilman mitään paineita, kun mestaruus oli taskussa. Mukavalta tuntui ottaa vielä voitto taskuun kauden viimeisestä lähdöstä", kertoo Niko Lehtiranta.
"Lähdin ajamaan molemmista lähdöistä niin hyviä tuloksia kuin mahdollista, ja taistelemaan SM-mitaleista. Lauantaina sain ajaa kisassa melko rauhassa neljännellä sijalla maaliin, mutta sunnuntaina sateessa oli näkyvyyden kanssa hieman ongelmia, kun ajettiin tiiviissä nipussa kisakumppaneiden kanssa. Olen tyytyväinen kisan viidenteen sijaan, koska se varmisti minulle SM-hopeaa", tarinoi Lenni Klemetti.
Ram Racing Yamahan kausi kokonaisuudessaan SM-sarjassa sai siis parhaan mahdollisen päätöksen. Mäkinen ja Lehtiranta voittivat SM- kultaa, Lenni Klemetin kruunatessa tiimille vielä SM-hopeaa. Parempaa lopputulosta ei tiimi olisi voinut saada.
Tallipäällikkö Jani Rättö oli yhtä hymyä sunnuntaina, kun kilpailut oli ajettu: "Ihan mahtava suoritus kaikilta kolmelta kuljettajalta. Mäkinen ajoi mestaruuteen varmalla ajolla, Lehtirannan ensimmäinen kokonainen kausi toi heti SM- kultaa Superstock 600- luokassa ja Klemetti saavutti Superstock 600- luokan rookiekuljettajana SM-hopeaa. Jokainen tiimin jäsen on tehnyt kovin töitä tuloksen eteen kauden aikana ja lopputuloksena on kirkkaimmat mitalit. Ei kai tässä voi kuin hymyillä ja kiittää koko tiimiä kauden aikana tehdystä kovasta työstä."