BMW Motorrad esitteli uuden konseptin, Ambyn, joka sijoittuu sähköpolkupyörän ja -moottoripyörän välimaastoon. Nimi Amby tulee sanoista “Adaptive Mobility”, mukautuva liikkuvuus.
Kyse on kokonaan uuteen luokkaan sijoittuvasta ajoneuvosta, jolla voi ajaa joko 25, 45 tai peräti 60 km/h huippunopeutta. Pyörän elektroniikka tunnistaa, mikä on ajoneuvon suurin sallittu nopeus kulloinkin sillä alueella, missä ajat. Se siis hyödyntää geofencingiä, toimintoa, jolla määritellään langattomasti toimintarajat ja siten nopeusrajoitukset.
Poluilla huippunopeus on sen 25 km/h, kaupunkialueella 45 km/h ja kaupungin ulkopuolella sekä monikaistaisilla teillä, maksiminopeus on 60 km/h. Käyttäjä ei voi valita maksiminopeutta, vaan sen tekee elektroniikka automaattisesti.
Tällaisen pyörän käyttö edellyttää pyörään rekisterikilpeä, kypärää sekä sopivaa ajokorttia. Ambyssä ei ole polkimia, vaan jalkatapit, ja sen nopeutta rajoitusten antamissa rajoissa säädetään kaasukahvalla. Tässä mielessä se muistuttaa kovasti perinteistä moottoripyörää.
Kuljettajan käytettävissä olevat ajotapavalinnat on tallennettu älypuhelinsovellukseen, joka yhdistyy Ambyyn.
BMW:n Amby-konsepti.
Nopeusrajan manuaalinen valinta on myös ajateltavissa oleva vaihtoehto kuten geofencing-teknologiakin. Tällä hetkellä ei ole olemassa laillisia edellytyksiä ajoneuvolle, jonka nopeuskonsepti on modulaarinen. Ambyn ideana onkin osaksi olla edistämässä lainsäädäntöä, jotta se mahdollistaisi tällaisen järjestelmän toteuttamisen. BMW näkee sen mahdollisuutena parantaa urbaania liikkuvuutta.
Rajoja rikotaan Ambyn osalta siinäkin mielessä, että on selkeästi polkupyörän näköinen, mutta sydämeltään moottoripyörä, BMW:n tiedotteessa painotetaan. Se lupaa sopivuutta kovaan käyttöön ja seikkailuihin ja samalla siinä on ulkonäköelementtejä merkin enduropyöristä.
Kapeampi eturengas on 26-tuumainen ja leveämpi takarengas 24-tuumainen. Pyörän istumakorkeus on 830 millimetriä. Istuin on osa uutta designia ja valmistettu kierrätettävästä uusiomateriaalista.
Iso energian varastointiyksikkö ja sähköinen veto muodostavat tumman elementin rungon keskelle.
BMW:n Amby-konsepti.
Suuriläpimittainen polkupyörän etuhaarukka tuo massiivisuutta, ja pieni U:n muotoinen etuvalo tuo mieleen merkin moottoripyörät.
Pyörä painaa vain 65 kilogrammaa.
Värimaailma on tumma, jota vahvistetaan valkoisin korostuksin.
Älypuhelinsovellus, appi, on Ambyn käytön avain. Sen avulla aktivoidaan pyörä ja se toimii monipuolisena avaimena. Lisäksi se pystyy hyödyntämään sellaisia älypuhelimen ominaisuuksia kuin kasvontunnistus. Appi myös välittää perustietoa, kuten latauksen tilan. Sovellus voidaan päivittää tarpeen vaatiessa etänä.
Amby esitellään IAA Mobility 2021 -tapahtumassa.
BMW:n Amby-konsepti.
BMW Amby
Akku: ei kerrottu
Teho: ei kerrottu
Vmod1: maks. 25 km/h
Vmod2: maks. 45 km/h
Vmodmax: maks. 60 km/h
Ajomatka latauksella: noin 110 km (WMTC)
Istuinkorkeus: 830 mm
Paino: noin 65 kg
BMW:n Amby-konsepti. Kaverina vasemmalla i Amby, joka on valmistajan näkemys sähköavusteisesta polkupyörästä.