Pikaisesti suomennettuna moottorikerhot voivat järjestää kilpailuja RFF-harrastekilpailuja ilman SML:n kilpailulupaa. Tämä tarkoittaa sitä, että järjestävä moottorikerho vastaa kaikesta tapahtumien järjestämiseen liittyvistä velvoitteista, ilmoittautumisista, ja muista tapahtumaan liittyvistä asioista. RFF keventää selkeästi kilpailujen kustannuksia, normaali kilpailulupa kansalliselle tasolla olisi 280 €, siihen lisätään vielä ratalajeissa tuomarin kulut. RFF-formaatissa kerho voi kohdentaa säästyneet kulut esim. ambulanssin palkkioihin.
Vastaanotto sarjan ensimmäiselle kilpailulle oli hyvä. Nyt speedwayn Suomi-sarjaan on ollut kiinnostusta siinä määrin, että seuraava kilpailu järjestetään tulevana viikonloppuna Kaanaan speedwayradalla. Kaksi muutakin kilpailua on vielä mahdollisesti tulossa, Haapajärvi ja Seinäjoki ovat osoittaneet kiinnostusta aiheeseen.
- RFF ja Suomi-sarja on ehdottomasti huippujuttu ja tärkeää Suomen speedwaylle. Laji on pienentynyt niin valtavasti, että kaikki kivet ja kannot on käännettävä, jotta laji saadaan nousuun. Toivottavasti tämä uusi kilpailumuoto aktivoi kerhoja ja saadaan sitä myötä lisää matalan kynnyksen toimintaa ja uusia kuljettajia, tuumi Tomi Nevanperä avauskisan jälkeen.
- Me haluttiin selkeästi kevyempi vaihtoehto järjestää speedwaykilpailuja. SM-liiga on raskas taloudellisesti, RFF formaatti antoi Moottoriliiton lanseerauksen jälkeen tähän mahdollisuuden. Turvallisuudesta ei tingitä, kilpailujen läpiviemiseen voidaan nyt käyttää omia kontakteja pienemmillä talodellisilla panostuksilla, kertoo Sakke Häyrinen.
- Neljä vuotta sitten alettiin ajamaan Baltic speedwayliigaa, mutta korona aiheutti sarjan hetkellisen keskeyttämisen, joten RFF tuli nyt sopivaan saumaan. RFF on selkeästi kansallinen kilpailumuoto, mutta sen kautta koetamme saada lajia nostettua ylöspäin, ettei se jäisi pelkästään SM-liigan varaan, Häyrinen jatkaa.
Mitä mieltä asiasta on pitkän linjan ratalajituomari Matti Pöysä?
- Tilausta on ollut selkeästi, mutta kerhot on olleet aika laiskoja tutustumaan tähän uuteen formaattiin. Ilmassa on ollut selkeästi arkuutta asian suhteen, että voiko tällaista edes tehdä, esim. ilman virallista tuomaria, vastaus: kyllä voi. Tapahtumaan suositellaan vastaavalle henkilölle A-lisenssiä, muista toimitsijoista vastaa järjestävä yhdistys. Pitää muistaa että ratalajeissa harrastajamäärät ovat nykyään todella pieniä, emme voi verrata asiaa millään muotoa enduroon tai motocrossiin, jossa osallistujat maksavat osallistumismaksuja parhaimmillaan sadan euron luokaa. Ratalajikilpailut ovat olleet tähän asti kilpailijoille ilmaisia, mutta voihan se olla että tämäkin asia saattaa tulevaisuudessa muuttua. Siihen asti koetetaan keksiä edullisempia tapoja harrastaa ratalajeja, tämä speedwayn Suomi-sarja on yksi hyvä mahdollisuus.
Speedwaytä siis tarjolla tulevana viikonloppuna Kaanaassa molempina päivinä. Lauantaina ajetaan pariajon SM-finaali ja sunnuntaina Suomi-sarjan henkilökohtainen mestaruuskilpailu. Lauantaina kilpailu alkaa klo.14.00 ja sunnuntaina 13.00.
Speedway on parasta paikan päällä.