BMW kertoo tiedotteessaan lisänneensä "Grand American Tourer" -mallin R 18 Transcontinentalin myötä valikoimiinsa, ja USA:ssa suositun bagger-mallin R 18 B:n myötä. Sanat riittävät kertomaan mihin ne on suunnattu.
Mutta niistä viis, BMW on tehnyt työnsä huolella uusia malleja valmistellessaan. Molemmat ovat todella näyttäviä ja hyvällä maulla suunniteltuja ja niitä piirrettäessä on kovasti tarkasteltu Bemarin legendaarisia malleja sekä tirkistelty vanhoja Harrikoita.
Molemmissa versioissa silmä lepää.
R 18 Transcontinental on tehty matkustamiseen ja pitkänmatkanajoa varten amerikkaiseen ajotapaan sopivaksi ja ajettavaksi sekä soolona että kaksin ja matkatavaroiden kanssa.
R 18 B taas on enemmän kuskin pyörä ja tehty passaamaan matka- ja cruisailuajoon.
Transcontinentalissa on etukate ja korkea tuulilasi ja tuulinohjaimet. Mittaristossa on neljän analogisen pyöreä mittarin lisäksi 10,25 tuuman tft-värinäyttö. Siinä on lisäksi lisäajovalot, Marshallin audiojärjestelmä, kaatumaraudat, sivu- ja takalaukut, istuinlämmitin, kromiviimeistelyjä ja moottori on Silver metallic - värillä viimeistelty.
R 18 B:stä puuttuu puolestaan takalaukku ja siinä matalampi katteen pleksi, kapeampi istuin ja mattametalliksi värjätty moottori.
Molempien mallien moottorina hyrisee BMW:n isokokoisin ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen bokseri. Sen tilavuus on 1802 kuutiosenttimetriä ja teho 67 kW / 91 hv / 4750 rpm. Kierrosvälillä 2000 - 4000 kierrosta minuutissa sen vääntö ylittää 150 Nm, joten käyttökelpoista vääntöaluetta riittää huolettomaan matkantekoon.
Kaksoiskehtorunko on teräsputkea ja emoputki on koottu metallilevyistä. Edessä on teleskooppihaarukka, takahaarukka muodostaa apurunkorakenteen, jossa on BMW:n cantilever-järjestelmä. Vanteet ovat kevytvalua.
Etuteleskoopin iskunvaimennus säätyy vaimennusmatkan pituuden mukaan ja jousen esijännitys säätyy automaattisesti. Samoin takavaimentimessa on vaimennusmatkan pituuden mukaan säätyvä vaimennus ja automaattinen kuorman kompensointi, mikä mahdollistaa helpon kyytiläisen mukaan ottamisen.
Etuhaarukan putkien halkaisija on 49 mm ja joustomatka on sekä edessä että takana 120 mm. Edessä on kaksi jarrulevyä ja takana yksi sekä nelimäntäiset kiinteät jarrusatulat. Jarrujärjestelmä on täysin integroitu ABS.
Elektroniikkaa runsain mitoin, tutka optiona
Dynaaminen vakionopeudensäädin (DCC) on vakiovarusteena sekä R 18 B että Transcontinental-malleissa. DCC säätää nopeuden kuljettajan valitsemaksi, ja pitää sen jopa alamäissä.
Molempiin malleihin on saatavilla tehdasoptiona ACC eli aktiivisesti toimiva vakionopeudensäädin. Se on varustettu pyörän keulaan asennetulla lasertutkalla, jonka avulla pyörän tietokone mukauttaa pyörän nopeuden edellä samalla kaistalla ajavan kulkuvälineen mukaan. Tutkan avulla nopeutta joko hidastetaan tai kiihdytetään sopivaksi. Järjestelmä hyödyntää tarvittaessa jopa pyörän jarruja, mikä on poikkeuksellista, sillä yleensä mukautuva vakionopeudensäädin vaikuttaa ainoastaan moottorijarrutuksen avulla.
BMW:n ABS-järjestelmä toimii myös kaarteissa, ja ACC osaa vähentää kaarrenopeutta, mikäli aletaan lähestyä kriittistä tilannetta. Se antaa kuljettajalle oikean nopeuden ja turvallisen kallistuskulman kaarteessa.
Ajoasento on perinteisen pysty ja rento. Transcontinentalin istuimen pitäisi olla poikkeuksellisen mukava ja lisäksi se on varustettu lämmityksellä. Bagger-versiossa on kapeampi kahden hengen istuin
Mittaristo on klassisen näköinen pyöreine, analogisine instrumentteineen ja 10,25 tuuman väri-tft-näyttö sopii erinomaisesti navogointiin ja reittisuunnitteluun. Monessa kohtaa pyörää löytyy myös "Berlin Built" -slogan.
Vakiona pyörissä tulee kolme ajotapavalintaa, "Rain", "Roll" ja "Rock" vakiona ja ASC eli automaattinen stabiiluden kontrolli. Lisäksi ne on varustettu moottorin väännön hallintajärjestelmällä (MSR) vakiona.
Optiona on saatavilla pakki ja mäkilähtöavustin.
Pyörien polttoainetankki on 24-litrainen ja – tietenkin – pisaranmallinen. Tehdasoptiona on saatavilla myös erikoismaalipintoja. Esikuvaa jousitukseen ja rungon sekä takahaarukan rakenteeseen on haettu R 5 -mallista.
Molemmissa malleissa on myös BMW:n uuden yhteistyökumppanin, brittiläisen kitaravahvistimillaan mainetta niittäneen Marshallin äänijärjestelmät, kaksitiekaiuttimet integroituna etukatteeseen.
Lisäksi pyörään on saatavilla tehdasoptiona Marshall Gold Series Stage 1 ja Stage 2 äänijärjestelmät, joissa on neljä kaiutinta ja kaksi subwooferia, jotka tuottavat ääntä yhteensä 280 watin verran.
R 18 Transcontinental First Edition ja R 18 B First Edition -mallit
Perusmallien lisäksi on saatavilla erikoismaalauksella ja kromiosilla varustetut R 18 Transcontinental First Edition ja R 18 B First Edition -versiot. Niissä on klassinen musta maalipinta valkoisin tuplaviivoin. Lisäksi niissä on kromiosia ja erikoistikkaus istuimissa sekä kirjaimet "First Edition”.
Lisäksi saatavilla on paljon erilaisia kustomointiosia pyörien yksilöllistämiseksi mm. Roland Sandsin suunnittelemina.
Optio 719 pitää sisällään hienon Galaxy Dust metallic -maalipinnan.
BMW R 18 Transcontinental ja R 18 B huippukohdat:
- – Kate, joka antaa hyvän tuuli- ja sääsuojan
- – Korkea tuulilasi R 18 Transcontinental, R 18 B:ssä puolestaan matala
- – Sivulaukut maalattuna katteiden väriin, tilavuus 27 litraa, audiovarusteiden kanssa 26.5 litraa.
- – Tärinävapaa takalaukku maalattuna katteiden väriin, tilavuus 48 / 47 litraa, vain R 18 Transcontinental.
- – Tuulisuojaimet katteiden väriset, vain R 18 Transcontinental.
- – 24 litran polttoainetankki
- – Mittaristossa neljä analogista pyöreää mittaria ja lisäksi 10,25 tuuman tft-värinäyttö
- – BMW:n suurin boxerimoottori 1 802 cc.
- – Teho 67 kW (91 hp) at 4 750 rpm, maksimivääntö 158 Nm at 3 000 rpm.
- – Yli 150 Nm saatavilla kierrosvälillä 2 000 - 4 000 rpm.
- – Kardaaniakseli pyörii näkyvillä, kiiltävä, nikkelipintainen päällystys
- – Hyvä ergonomia rentoon kruisailuun ja touringajoon.
- – Integroidut ABS-levyjarrut edessä ja takana, kevytvaluvanteet.
- – Dynaaminen vakionopeudensäädin vakiona (DCC).
- – Aktiivinen laserstutkalla varustettu mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) saatavilla tehdasoptiona.
- – LED-ajovalot.
- – Adaptiiviset, eli kulman taakse näyttävät valot – toimivat kallistettaessa.
- – Kaatumaraudat, vain R18 Transcontinental.
- – Istuinlämmittimet vakiona, vain R18 Transcontinental.
- – Kahvanlämmittimet vakiona.
- – Avaimeton käynnistys
- – Kolme ajotapavalintaa ja ASC sekä MSR.
- – Pakkiavustin ja Mäkilähtöavustin optiona.
- – Kolme värivaihtoehtoa: Mustan ja 719 Galaxy Dust metallic -option lisäksi saatavilla Manhattan metallic matta -värillä.
- – Runsaasti lisävarusteita tarjolla.