Polttomoottorillisten autojen valmistus on jo aiemmin Britanniassa kielletty vuodesta 2030 lähtien, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun vastaavaa on vaadittu uusien moottoripyörien osalta.
Britannian Liikenneministeriön suunnitelman mukaan "Nollapäästöiset moottoripyörät ja muut moottorilla varustetut kaksipyöräiset ovat tehokas ja puhdas liikkuvuuden muoto, jolla voidaan vähentää ruuhkia, parantaa kaupunki-ilman laatua sekä vähentää melua. Ryhdymme toimenpiteisiin näiden päästöjen loppumiseksi mukaan lukien konsultointi siitä päivästä, jolloin ei-nollapäästöisten moottoripyörien valmistus loppuu, vakuuttaen samalla että tuemme uusien teollisten mahdollisuuksien kehittämistä Isolle-Britannialle. Vaikka autot ja pakettiautot ovat lukumäärältään suurempi ryhmä Englannin teillä, moottoripyörät ovat merkittävä ja kasvava ajoneuvokunta, niitä oli rekisteröitynä kaikkiaan yli 1,4 miljoonaa 2020, emmekä halua nähdä niiden säilyvän fossiilisella polttoaineella toimivina, kun muut ajoneuvot puhdistuvat".
Hallitus aikoo neuvotella vuodelle 2035 alustavasti asetetusta päivämäärästä, mutta päivämäärää voidaan myös aikaistaa, mikäli nopeampi muutos on mahdollinen, kerrotaan suunnitelmassa.
Moottoripyöräilijöiden edunvalvojan kommentit
Moottoripyöräiljöitä edunvalvontaa edustavan Englannin National Motorcyclists Councilin eli NMC:n edustajat ottivat luonnollisesti kantaa asiaan.
– Tämä tieto merkitsee perustavaa laatua olevaa muutosta moottoripyöräilyn luonteeseen sellaisena kuin me sen tunnemme, eikä se ole odottamaton, ottaen huomioon äskeinen nollapäästöisten autojen valmistusta koskevan päätöksen. Sen vaikutukset moottoripyöräilyyn ovat perustavaa laatua, ja NMC ottaa täysillä osaa tuleviin neuvotteluihin tulevasta bensiinikäyttöisten moottoripyörien tuotannon luopumispäivämäärästä, totesi NMC:n toimitusjohtaja Craig Carey-Clinch.
– Huomasimme, että Hallitus tunnistaa moottoripyöräilyn ruuhkiin tuomat edut yleisesti ottaen suunnitelmasta ja huomioi, että moottoripyörät ovat "tärkeä ja laaja osa" liikenteen ajoneuvojen määrää. NMC kiirehtii Liikenneministeriötä tekemään enemmän tunnustaakseen tämän ja nykymoottoripyörien pienemmät päästöt sekä kustannusedut laajemmin nykyisessä liikennepolitiikassaan. Varsinkin, kun tämän päivän moottoripyörät, skootterit ja mopedit esittävät merkittävää roolia päästöjen vähentämisessä tieliikenteessä.
– Vaikka nollapäästöiset moottoripyörät kasvattavat markkinaosuuttaan matalatehoisessa kaupunkiliikenteessä ja on olemassa mahdollisuuksia tietyntyyppisten moottoripyöräaktiviteettien sähköistämiseen juuri nyt, on vielä matkaa siihen, että nollapäästöiset ajoneuvot olisivat saatavilla sellaisella hinnalla, ominaisuuksilla ja ajomatkalla latausta kohti, jotka voivat tyydyttää kuljettajien tarpeet koko moottoripyöräilyn saralla ja sillä syiden diversifiteetillä jolla niillä ajetaan. Toimenpiteitä rohkaista kuljettajien ajoharjoittelua ja koulutusta tarvitaan niin ikään.
– Arvostamme sitä, miksi Hallitus tahtoo asettaa päivämäärän, koska se luo fokusta asialle. Mutta tämä saattaa vaatia joustavuutta, mikäli markkinatalouden shokit moottoripyöräsektorilla halutaan välttää tilanteessa, jossa sekä teknologia että markkinoiden tarjonta ei kohtaa motoristien odotuksia vuonna 2035. Hallituksen tulee olla herkkä tässä ja myöskin niiden näkemyksille, jotka ajavat tänä päivänä – ei pelkästään fokusoitua huomiseen, päätti Carey-Clinh.
Aiheesta lisää NMC:n sivuilla.