Energican moottoripyöriä käytetään sähkömoottoripyörien MM-sarjassa, MotoE:ssä, joten ei niissä aiemminkaan ole ollut tehonpuutteesta johtuvia ongelmia. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt valmistajaa kehittämästä uutta ja suorituskykyisempää moottoria.

Kumppanina kehitystyössä on ollut italialainen Mavel Co-Engineering.

Uusi, EMCE:ksi (Energica Mavel Co-Engineering) nimetty moottori kehittää 126 kW / 169 hevosvoiman huipputehon eli noin 18 % enemmän kuin nykyinen moottori. Jatkuva teho on puolestaan 110 kW / 147 hv. Huippuvääntö on 215 Nm.

Tehonkasvun myötä kaksikko on onnistunut keventämään moottoria ja sen ohjausyksikköä samalla kertaa, mikä pudottaa pyörän lopullisesta painosta kaikkiaan 10 kilogrammaa. Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi EGO+:n paino laskee 260 kilogrammaan.

Uusi EMCE-moottori inverttereineen ja jäähdytysjärjestelmineen.

Uusi EMCE-moottori inverttereineen ja jäähdytysjärjestelmineen.

Aiempaa kevyempi rakenne mm. perustuu invertterin ja moottorin yhteiseen nestejäähdytysjärjestelmään, joka pienentää paketin kokoa ja antaa paremman lämpötehokkuuden. Kuljettajan kannalta keveys ja samalla saavutettu alempi painopiste mahdollistavat paremman käsiteltävyyden, paremman huippusuorituskyvyn ja lisäksi pidemmät matkat latauksella erityisesti suurilla nopeuksilla.

Painon lasku on suuri tekijä selittämään ajomatkan pidentymistä latauksella kaikilla nopeuksilla, mutta todellinen juttu on siinä, että ajomatka suuremmilla nopeuksilla pitenee sen ansiosta, että kasvaneen tehon myötä EMCE-moottorin käyttölämpötila on alempi. Hitailla nopeuksilla ajomatkan pitäisi pidentyä noin 5 - 10 % käyttäjän ajotyylistä riippuen.

Suuri uutuus on myös invertterin ja moottorin adaptiivinen, mukautuva ohjaus, mikä on mahdollistunut sen ansiosta, että invertteriä ja moottoria on kehitetty rinta rinnan. Adaptiivinen ohjaus tarkoittaa sitä, että se kykenee valitsemaan oikeat parametrit niiden muuttumisen aikana tai tarpeen mukaan: paljonko ajoneuvo vaatii vääntöä, mikä on moottorin nopeus, mikä ajotapavaihtoehto on valittu, mikä on lämpötila tai muut tekijät, jotka kertovat, mikä on voimalinjan toiminnan tila. Adaptiivinen ohjaus mahdollistaa sen, että invertteri voi aina ohjata järjestelmää niin tehokkaasti kuin mahdollista.

Uuden moottorin huoltoväli piteni merkittävästi. Kun se aiemmin oli 10 000 km, niin nyt se on 30 000 km. Käytännössä siis vaihteistoöljy pitää vaihtaa tuolloin, ja jäähdytysneste 45 000 kilometrin välein.

Lisätietoja Energican sivuilta.

EMCE-moottori.

EMCE-moottori.