BMW R1300 GS:
- - Mallin julkistus vuoden 2022 loppupuolella.
- - Täysin uusi design.
- - Moottori tehty kokonaan uusiksi, pohjautuu silti nykyiseen designiin.
- - Seuraavan sukupolven Shift-Cam-järjestelmä.
40-vuotisen historiansa aikana BMW:n iso GS-malli on ollut yksi parhaiten myyviä isoja moottoripyöriä maailmassa, ja viimeisimpänä versionaan sitä on myös pidetty yhtenä parhaista. Nykyinen sukupolvi tuotiin korvaamaan puhtaasti ilmajäähdytteinen bokserikone, kun se esiteltiin syksyllä 2012.
Sen nestejäähdytteisen kehitysmallin mukana tuli myös muuttuva venttiilien ajoitus, eli Shift-Cam-teknologia syksyllä 2018. Seuraava radikaalimmin uudistettu malli esiteltäneen ajokaudelle 2023 viimeistään, R 1300 GS.
Valokuvaajamme ikuistama prototyyppi osallistui ensimmäisiin offroad-testeihinsä, ja kuvista näkyy, että pyörä on kehitystaipaleensa varhaisessa vaiheessa. Se on myös vahvasti naamioitu, mutta sen perusteella, mitä kuvista näkee voi jo vetää yksityiskohtaisia johtopäätöksiä BMW:n tärkeimmästä moottoripyörämallista.
Esimerkiksi pyörän sylinterinkannet on peitetty jonkinlaisella naamiointivaatteella, mikä viittaa uuteen askeleeseen bokserikoneen ja sen uuden Shift-Cam-teknologian osalta. Täysin naamioimattoman sen sijaan on näkyvissä hieman uusittu pakoputkisto, mutta itse moottorin rakenne vaikuttaa näiltä osin muuttumattomalta.
Nämä toimenpiteet viittaavat siihen, että huipputehoa ei ole kasvatettu (paitsi muutamilla hevosvoimilla), vaan tehontuottoa on entisestään optimoitu. Toinen asia, mihin on varmasti kiinnitetty huomiota on, että moottori varmasti täyttää Euro 5b -normit, jotka astuvat voimaan jo 2024 ja keskittyy ajomelun vähentämiseen.
Huomattavin muutos on jäähdytysjärjestelmän uusi design. Nykyinen R1250GS:n Shift-Cam-bokserikone on vain osittain nestejäähdytetty, mutta uutuuden jäähdytin hoitaa selvästi isompaa tehtävää. Lisäksi koko pakoputkistoa on uusittu: siinä käytetään suurempaa keräintä ja ja kompaktimpaa takavaimenninta. Merkittävästi enemmän huipputehoa ja vääntöä on odotettavissa myöhemmin, kun markkinoille tulee kaksi muutakin mallia: M 1300 GS, joka on tarkoitettu enemmän offroad-orientoituneille asiakkaille, kuten juuri esimerkiksi KTM 1290 Super Adventure R, ja R1400GS, joka ottanee 1250 GS Adventuren paikan mallistossa touring-ystävällisempänä vaihtoehtona.
Näiden mallien kesken R1300GS jakaa kokonaan uuden rungon ja uuden keinuhaarukan. Runko on vielä naamioituna tässä prototyypissä, mutta muovisen päällisen avulla pystyy jäljittämään joitakin kulmapisteitä. Joka tapauksessa takarunko on tässä protossa ainoastaan paikannäyttäjä, ja sillä on hyvin vähän tekemistä tulevan tuotantomallin kanssa.
Kaikki tämä yhdistettynä kertonee siitä, että odotettavissa on melkoista painonsäästöä R 1300 GS:lle.
Elektroniikan merkitys kasvaa uuden mallin myötä entisestään. Mistä kertoo myös se, että 10,25" TFT-näyttö nykyisestä RS:stä tulee vakiona lisätoimintoineen. Tutkapohjainen adaptoituva vakionopeudensäädin on osa mallia, ja kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että se on samanlainen kuin Ducatin V4 Multistradassa, eli katsoo myös taaksepäin ja poistaa sokeat pisteet.
Valot on toteutettu LEDeillä ja kulman taakse katsovat valot ovat vakiona. Isompi asia lienee se, että kuvien mukaan epäsymmetrinen ajovalo on menneen talven lumia. Vaikuttaisi siltä, että etuajovalo on ulkonäkönsä osalta luonnollisemman ja perinteisemmän näköinen kuin aiemmin.
Etupää näyttäisi olevan toteutettu teleskoopeilla.
Näillä muutoksilla BMW näyttäisi olevan tuovansa lippulaivatuotteensa pitkälle tulevaisuuteen. Jäämme odottamaan suurella mielenkiinnolla.
Edit 2.7. klo 11.08: Korjattu ilmajäähdytteisen ison bokserin korvausvuodeksi 2012 virheellisen 2021 sijaan.