AJS 500 E90 Porcupine sai nimensä moottorinsa piikkisikamaisista jäähdytysrivoista. Moottorin teho oli 48 hv / 7600 rp/m ja sen huippunopeus oli noin 217 km/h. Malli on erotettavissa seuraajastaan A95:stä miltei horisontaalisista sylintereistään piikkimäisten jäähdytysripojen lisäksi.
Kaikkiaan AJS 500 E90 Porcupinellä voitettiin neljä GP:tä vuosina 1949-1951.
Mielenkiintoiseksi Bonhamsin huutokaupassa myyntiin tulevan A90:n tekee se, että niitä valmistettiin ainoastaan neljä kappaletta. Seuraajamallia A95:ttä, jonka lempinimi oli niinikään Piikkisika, tehtiin myös vain neljä kappaletta, mutta se ei menestynyt aivan samalla tavalla kilparadoilla. Sen moottori oli myös aivan eri näköinen ja piikeistä oli luovuttu.
A90-mallia ei ole koskaan aiemmin ollut julkisuudessa myynnissä, ja niitä on tiettävästi säilynyt vain kaksi kappaletta.
Sen sijaan A95 oli myynnissä ensi kertaa Bonhamsilla vuonna 2000, ja siitä maksettiin silloin noin 190 000 euroa, joka teki siitä kalleimman moottoripyörän maailmassa. Se jätti taakseen kaikki sitä ennen myydyt Brough Superiorit, Vincentit, Crockerit ja MV Agustan kisapyörät.
Seuraavan kerran hyvin siisti A95 oli myynnissä Bonhamsilla 2011, jolloin sen hinta arvioitiin 630 000 - 798 000 euron väliin, mutta pyörä jäi myymättä, koska ei saavuttanut tavoitehintaansa. Mutta silloin jäi huomaamatta, että pyörä myytiin jälkihuutokaupassa noin 628 000 euron hintaan, kertoo New Atlas.
Nyt, kun myyntiin tulee todellinen harvinaisuus A90, voi olla mahdollista että hinta kohoaa äärimmäisen korkeaksi. Bonhamsin luettelossa tavoitehinta on noin 295 000 - 350 000 euroa.
Pyörä on noin vuosimallin 1946 AJS 497CC E90 "Porcupine" GP-kisamoottoripyörä, ja se on kuulunut entiselle AJS:n tehdastallin kuskille Ted Frendille. Runkonumeroa ei ole, mutta moottorin numero on 3-46. Pyörä on restauroitu 2000-luvun ensi vuosikymmenen loppupuolella.
Tähän päivään asti "Villisika" on ainoa kaksisylinterinen moottoripyörä, jolla on voitettu 500-kuutioisten maailmanmestaruus. Kuljettajana oli Les Graham.
Malli oli suunniteltu jo ennen toista maailmansotaa, jolloin kaikki menestyneimmät pyörät oli varustettu mekaanisesti ahdetuin moottorein. Niinpä A90 oli myös alunperin suunniteltu ahdetuksi, ja siksi sylinterit miltei makaavat vaakasuorassa, jotta tilaa olisi jäänyt ahtimelle, ja että jäähdytys olisi riittänyt. Koska runko oli rakennettu ahdettuun moottoriin, rakenne toteutettiin sellaisenaan, mutta ilman ahdinta, jonka käyttö kisoissa kiellettiin 1946. Ainoastaan moottorin puristussuhdetta nostettiin.
Paitsi vuoden 1949 maailmanmestaruutta A90:llä tehtiin myös 18 GP-nopeusennätystä kaudella 1948. MM-sarja 1949 koostui kuudesta kisasta, joista kaksi Graham voitti. Se riitti viemään mestaruuden Gileran Nello Paganilta.
Tehdaskuljettaja Ted Frend oli kuitenkin ensimmäinen, joka voitti kisan A90:llä vuoden 1948 Hutchinson 100 -ajossa. Friend myös myöhemmin paljasti, että kaasuttimien toiminta oli 90:n heikko kohta, mikä ei tietysti ollut ihme, koska moottori oli alunperin suunniteltu ahdetuksi.
Kun Frend kuoli 2006, hänen läheinen ystävänsä ja naapurinsa Ken Senior osti kaikki Frendille kuuluneet moottoripyöriin liittyvät omistukset perikunnalta. Siihen kuului myös A90, joka tuli osakokoelmana. Tiedossa ei ole, purkiko Frend kokonaisen pyörän, vai oliko hän saanut sen komponentteina.
Entisöidyllä Porcupinella on ajettu kerran Kenin maatilalla, ja lopun ajasta se on viettänyt "Ted Frend tribuutti" -huoneessa Kenin kotona.
Lisätietoja Bonhamsin sivulta täältä. Kolmipäiväinen huutokauppa järjestetään 2. - 4. heinäkuuta 2021 Staffordissa.