Turvavyöpakko autossa on aivan ymmärrettävä asia, mutta moottoripyörissä? Perusongelmia ovat kaksipyöräisen laitteen kaatuminen törmäyksessä sekä se, että turvavyö tai ei, pyörässä ei ole koria suojana.
Legendaarisen designerin Giorgetto Giugiaron perustamalla Italdesignilla on kuitenkin näkemys, että turvavyö toimii myös kaksipyöräisissä, kunhan sen toiminta on tietokoneohjattua.
Vaikka yritys on enemmän tunnettu hienosta designistaan, sillä on myös tekninen osasto, josta ajatus moottoripyörän turvavyöstä on lähtöisin.
Kuljettaja kiinnitetään ristikkäisillä rintavöillä ja lannevyöllä kuljettajan takana olevaan turvakuoren tai ison selkäsuojan kaltaiseen rakennelmaan. Pyörään kiinni lukkiutuminen esimerkiksi kaaduttaessa ei kuulosta hyvältä, mutta järjestelmä on monipuolisempi. Siinä on myös pikalaukaisu, joka irrottaa kuljettajan pyörästä, jos tietokone näkee sen olevan parempi ratkaisu kuin vöissä roikkuminen.
Selkäsuoja ei ole täysin kiinteä, vaan sen liitoskohta pyörään joustaa, jolloin kuljettaja pystyy liikkumaan pyörän selässä.
Järjestelmän idea on siinä, että pyörän tietokone käyttää sensoreita sen selvittämiseen, onko tapahtunut onnettomuus, ja millainen onnettomuus. Pitääkö selkänoja – ja siten myös kuljettaja – kiinni pyörässä. Kaarteessa kaaduttaessa esimerkiksi selkänoja irtoaa ja päästää myös kuskin irti pyörästä.
Jos taas törmää auton kanssa, järjestelmä on sitä mieltä, että on turvallisempaa pitää sinut kiinni pyörässä, jotta et lennä päin autoa tai sen yli.
Järjestelmä näyttäisi sopivan parhaiten skoottereihin tai nakuihin tai matkapyöriin kokonsa puolesta. Entäpä sitten, jos tällainen todella tulee markkinoille jonain päivänä? Vaikea uskoa, että turvavyön käyttö muuttuisi pakolliseksi, mutta se saattaisi lisävarusteena helpottaa moottoripyöräilyyn siirtyvien autoilijoiden elämää: kun on aina tottunut käyttämään vyötä, olo voisi pyörän selässä tuntua turvallisemmalta, kun saisi laittaa vyön ympärilleen?
Asiasta kertoi ensin Cycleworld.