Italialaisen moottoripyörävalmistaja MV Agustan historian ensimmäiset vuosikymmenet viime vuosisadan alkupuolella liittyivät ilmailun pioneeriaikoihin. Ilmailun maailma on aiemminkin innoittanut sen malleja, kuten F4 Veltroa, joka oli tribuutti Italian toisen maailmansodan aikaiselle hävittäjäkoneelle, tai toista F4:ää, Frecce Tricoloria, joka puolestaan oli omistettu Italian ilmavoimien taitolentoryhmälle.
Rush on saanut innoituksensa hävittäjälentokoneista: tehoa, käsiteltävyyttä ja äärimmäistä suorituskykyä. Myös värimaailma on sieltä peräisin. Merkkivärinä käytetään grafiikoissa keltaista. Pyörän kuvausympäristönä on symboliikan – ja värien tai värittömyyden – vuoksi käytetty tulivuori Etnan maastoa.
Pyörän ulkonäkö on joka tapauksessa häkellyttävä: se on täynnä visuaalisia ja teknisiä yksityiskohtia, jotka on hiottu uskomattomalla tavalla kokonaisuudeksi.
Rushia valmistetaan vain 300 kappaletta ja sen mukana tulee kisakitti, jossa on mm. vain radalle kelpaava pakoputkisto.
Moottorina on nelisylinterinen rivikone, jossa on radiaaliventtiilit ja titaaniset kiertokanget. Moottoria on uusittu mallivuodelle 2021. Sen sisäistä kitkaa on pienennetty. Tehoa on tarjolla 208 hevosvoimaa 13 000 kierroksella minuutissa. Ajoitusta on päivitetty uusien nokka-akselin myötä, ja luvassa on enemmän vääntöä ala- ja keskikierroksilla huipputehosta tinkimättä. DLC-pinnoitteen käyttö venttiilinnostimissa vähentää kitkaa ja parantaa luotettavuutta.
Uusi vaihteisto vähentää kitkaa rattaiden välillä, samalla kytkintä on vahvistettu parantamaan luotettavuutta erityisesti lähtöavustimen mahdollistamissa kovan luokan starteissa.
Kolmannen sukupolven sähköisessä EAS 3.0 shifterissä on uusi tunnistin täsmällisempien vaihtojen mahdollistamiseksi.
Nelipäinen pakoputkisto on MV:lle tunnusomainen, vaikka moottori onkin nyt Euro 5 -päästönormit täyttävä. Kisakitti tuo mukanaan avarammin hengittävän 4-2-putkiston.
Elektroniikka toimii kuusiakselisen inertiatunnistimen ympärillä, joten elektroniikkaa ohjaava ECU saa reaaliaikaista tietoa pyörän tapahtumista. Se ohjaa mm. vetoluiston ja keulimisen estoja. MV on kehittänyt minimalistisesti pyörän toimintoihin sekaantuvat versiot niistä, tavoitteena pystyä näyttämään pyörän valtava kiihtyvyys, jolloin wheelien estokaan ei katkaise wheelietä, vaan kontrolloi sitä.
ABS-jarruissa hyödynnetään Continentalin uutta modulia, joka toimii lukkiutumattomasti myös kaarteissa.
Pyörässä on 5,5 tuuman väri-tft-näyttö, joka pystyy kommunikoimaan MV Ride -sovelluksen kanssa. Sen avulla voi kustomoida pyörän ominaisuuksia suoraan puhelimelta käsin.
Pyörän takavanne on taottu, kevyt ja erittäin erikoisen näköinen linssimäisine, kaksoiskuperine levyineen.
Rushissa on Öhlinsin sähköisesti ohjattu täysin säädettävä alusta ja Brembon Stylema -jarrut.
Kaiken tyylin ja ulkonäön kruunaa Rushin nahalla ja Alcantaralla päällystetty istuin.
Teknisiä tietoja:
- Moottori: nelisylinterinen 998 cm3, teho 208-212 hv. Huippunopeus yli 300 km/h, kuivapaino 186-184 kg.
- Alusta: Öhlinsin sähköinen jousitus, Öhlinsin ohjausiskunvaimennin, etuvanne normaali, takavanne taottu, hiilikuitupäällinen.
- Kisakitti: tulee automaattisesti mukana puulaatikossa. Sisältää mm. 4-2-kisaputkiston ja kisa-ECU:n. Hiilikuituinen äänenvaimentimen suoja. Matkustajan istuimen peitelevy, jne.
Katso kuvat, rentoudu ja nauti hienoista yksityiskohdista!