Connected Motorcycle Consortium kertoo tiedotteessaan, että uutena hankkeena heidän työssään moottoripyörille turvallisemman maailman rakentamisessa on menossa onnettomuusskenaarioiden selvittäminen. Risteysonnettomuudet ovat hallitseva skenaario. Niissä autoilija ei tavallisesti näe tai huomaa lähestyvää moottoripyörää.
Tutkimuksen pohjana on GIDAS-niminen saksalainen maailmanlaajuinen onnettomuustietokanta. Se sisältää onnettomuuksista yksityiskohtaisimpia saatavilla olevia tietoja. Se ei sisällä pelkästää perustietoja, kuten tapahtuma, vaikutus, nopeus jne, vaan siinä on myös haastattelujen kautta saadut kuvaukset tilanteen ymmärtämiseksi.
– Perustana sovellettaville määritelmillemme tämä on hyvin käyttökelpoinen, kertoo CMC:n onnettomuustutkinnan asiantuntijatiimin vetäjä, Suzukin Masaru Mamiya. – Tiedämme toki, että se perustuu vain saksalaisiin onnettomuuksiin, joten meidän on tarkasteltava myös eroja muihin maihin verrattuna.
Nämä yksityiskohtaisesti rekonstuoidut onnettomuudet analysoidaan erityisohjelmiston avulla, jotta ymmärretään paremmin niiden dynamiikka, liikeradat, nopeus jne yksityiskohtaisesti. Myöhemmässä vaiheessa suunnitellaan tehtäväksi erilaisia variaatioita vastaamaan useisiin tärkeisiin kysymyksiin. Esimerkiksi mitä tapahtuisi, jos osalliset jarruttaisivat aikaisemmin? Voidaanko samasta onnettomuudesta vertailla erilaisia liikeratoja?
Työn tarkoituksena on löytää yhteisiä nimittäjiä näille eri skenaarioille ja simulaatio, joka auttaisi CMC:n teknisiä tiimejä etsimään mahdollisia ratkaisuja. Nämä voivat sisältää lähettäjän (moottoripyörän) puolelta esimerkiksi paremman paikantamisen kautta parannettua sijaintitietoa ja ajosuunnan ennakointia. Ja myös vastaanottajan (yleensä auto) puolelta paranneltuja varoitusstrategioita.
Erot autojen ja moottoripyörien välisissä skenaarioissa
– Meidän pitää ymmärtää yksityiskohtaisesti, mitä tapahtuu törmäysten aikana. Nopeudet, liikeradat, ajoneuvojen liikkeet jne, auttavat meitä määrittämään paremmat vaatimukset turvallisuussovelluksille, totesi Hondan Yasuhiro Okada, joka johtaa Sovellusvaatimusten asiantuntijaryhmää.
CMC joutuu usein vastaamaan kysymykseen, mitkä ovat tekniset erot onnettomuuksissa, joissa on mukana moottoripyöriä verrattuna onnettomuuksiin, jotka tapahtuvat ainoastaan autojen välillä. Sen vuoksi on kiinnitetty erityistä huomiota niiden onnettomuuksien eroihin, joissa on mukana moottoripyöriä, verrattuna pelkästään autojen välisiin onnettomuuksiin.
Esimerkiksi voi tapahtua niin, että autojen ja moottoripyörien välisissä onnettomuuksissa törmäysnopeus on suhteellisen korkea, koska auton kuljettaja ei ole huomannut moottoripyörää, eikä ole jarruttanut lainkaan. Siinä tapauksessa pelkästään autojen välisiin onnettomuuksiin rajoittunut tutkimus antaisi aivan väärät parametrit verrattuna auto-moottoripyöräskenaarioihin.
CMC odottaa saavansa käyttöönsä ensimmäiset tietokoneanalyysien tulokset tämän vuoden puolivälissä, jonka jälkeen sen asiantuntijatiimit jatkavat työtään onnettomuuksien välttämiseen tähtäävien sovellusten teknisten ratkaisujen parantamiseksi.
Lähde: Connected Motorcycle Consortium.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Autonominen ajaminen: "moottoripyörän täsmällinen paikantaminen edelleen haaste"