Eelis Viemeröllä olisi sääntöjen puitteissa mahdollisuus ajaa vielä kaksi kautta alle 15-vuotiaiden MXC/A-luokan Suomen mestaruussarjassa, mutta 174-senttiseksi venähtänyt tuusulalainen oli pituutensa puolesta ”pakotettu” siirtymään pienen 85-kuutioisen pyörän päältä niin sanottujen aikuisten kokoluokan pyörien pariin. Viemerö ajaa tänä vuonna 125-kuutioisella kaksitahtisella Fanticilla ja kilpailee sekä MX125-luokan (125-kuutioiset pyörät, alaikäraja 13 vuotta) että 13-20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cupissa. Kummallakin luokalla on kauden aikana kuusi osakilpailua samoina viikonloppuina. Lauantaisin on vuorossa MX125-luokan kilpailu ja sunnuntaisin mitellään junioreiden menestyksestä.

- Ajaminen on sujunut isolla pyörällä hyvin. Alussa oli erilaista kuin pienellä pyörällä ja hankalampaa. ”Piikkinen” on raskaampi pyörä ajaa ja ohjattavuus tuntuu erilaiselta. Myös voimaa on selvästi enemmän. Olen ajanut nyt noin 35 tuntia, mikä on hyvä määrä ennen Suomen Cupia. Kehityn koko ajan, mutta olen jo valmis kisoihin, Kehäkaivuun ja MM-Rakennuksen tuella kilpaileva Viemerö kuvailee.

Suomen Cup -kausi käynnistyy nyt viikonloppuna Karkkilan saviradalla. Sateiset kelit ennakoivat mutaista ja märkää kilpailua. Mansikin radalla kilpailtiin viime vuonna vastaavissa oloissa. Viemerö oli tuolloin ylivoimaisessa vauhdissa MXC/A-luokan SM-osakilpailussa saapuen ruutulipulle ykkösenä kummassakin kilpailuerässä. Hänen ensimmäisen erän voittonsa vaihtui kuitenkin rangaistuksen myötä 11:teen sijaan, koska hän hyppäsi sääntöjen vastaisesti hyppyristä heiluvan keltaisen lipun aikana. Edessä olevaan kilpailuun Viemerö katsoo luottavaisena, vaikka MX125- ja MXJ-luokat ovatkin Kellokosken koulun seitsemäsluokkalaiselle uusia ja vastassa on kovia sekä kokeneempia kilpakumppaneita.

- Lähden Karkkilaan hyvällä fiiliksellä. Hieman on jännitystä, koska ajan ensimmäistä kertaa isolla pyörällä arvokisaa. Tiedän kuitenkin, että osaan ajaa kurassa. Muta ei haittaa. Itse asiassa märkä on parempi kuin kuiva keli, jolloin rata on helposti kova, liukas ja pölyinen.

- Sijoituksia en ole ajatellut, koska kyseessä ovat minulle uudet luokat. Kausi 2020 meni hyvin sekä ehjästi ja usein ”kassariluokassa” pärjänneet ovat olleet kärkipäässä myös isommalla pyörällä. Siinä mielessä tuleviin kisoihin liittyy odotuksia.

Uusi tiimi, pyörä ja tavoitteet

Viemerö liittyi täksi kaudeksi perustetun Otto Racing Teamin miehitykseen, missä ajaa myös aikuisten MX2-luokan SM-sarjaa Vantaan Moottorikerhon Kim Savaste. Hän voitti MX1-luokan Suomen mestaruuden viime vuonna. Savaste on myös MX2-luokan mestari, junioreiden Suomen Cup -kultamitalisti sekä 85-kuutioisten pyörien luokan maailmanmestari. Uusi tiimi vie sekä Savastetta että Viemeröä niin kotimaan radoille kuin kansainvälisiin kilpailuihin.

Viemerön suuntana on 13-17-vuotiaiden, 125-kuutioisilla pyörillä ajavien junioreiden EMX125-luokan Euroopan mestaruussarja. Viemerön alustavissa suunnitelmissa on ajaa ainakin kolmesta neljään osakilpailua, mahdollisesti enemmän. 85-kuutioisella Viemerö ei ajanut ulkomailla, mutta sitä ennen hän kilpaili 65-kuutioisella pyörällä EM-karsintasarjassa sekä EM-finaalissa Tsekissä.

- EM-sarja houkuttelee. Siellä on edessä erilaisia ratoja ja vastustajia kuin mihin olen tottunut. Luokka tulee varmasti olemaan kovatasoinen, Viemerö ennakoi.

Eelis Viemerö, kuva Harri Viemerö

Eelis Viemerö, kuva Harri Viemerö

Viemerön tänä vuonna käyttämä Fantic-pyörä on todellinen harvinaisuus yleisesti maailman motocrossradoilla. italialaisvalmistajalla on pitkät perinteet, mutta vasta varsin hiljattain merkki on tehnyt väkevää paluuta motocross- ja enduroareenoille. Esimerkiksi Sipoon Moottorikerhon Hugo Svärd kilpaili viime kaudella ja kilpailee tänä vuonna Fanticilla enduron MM-sarjassa. Karkkilan kilpailuviikonlopussa Viemerö on ainoa Fantic-kuljettaja.

- Tiimi neuvotteli meille sopimuksen nimenomaan Fanticin kanssa, vaikka Eeliksen tiimitoveri Savaste puolestaan kilpailee Hondalla. Fantic vaikuttaa erittäin hyvältä ja kilpailukykyiseltä pyörältä. Olemme olleet oikein tyytyväisiä siihen, Eeliksen Harri-isä kertoo.

Karkkilassa ajetaan lauantaina MX125-luokan Suomen Cupin lisäksi naisten ja veteraaniluokkien Suomen Cup -avaus sekä ATV-luokan SM-sarjan ja veteraanien Suomen Cupin ensimmäinen osakilpailu. Sunnuntaina starttaavat kotimaisen motocrossin pääluokkien, MX1- ja MX2-luokkien, SM-sarjat. Radalla ovat myös alle 15-vuotiaat SM-avauksensa ja alle 20-vuotiaat ensimmäisen Suomen Cup -osakilpailunsa merkeissä.

Koronarajoitusten takia yleisö ei pääse seuraamaan Karkkilan viikonloppua, mutta sunnuntain kilpailutapahtumia voi katsoa suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelussa: www.ruutu.fi.