Kilpailun reitti kiertää Vesijärven ympäri mukaillen 100 vuotta sitten ajettua reittiä. Alkuperäisen reittikuvauksen mukaisesti kilpailu eteni mm. Kalliolan, Paimelan, Vesivehmaan, Vääksyn, Hillilän, Kurhilan, Putulan, Etolan, Kosken kirkonkylän, Huljalan, Kastarilan, Sairakkalan ja Vesalan kylien kautta maaliin Hevosystäväinseuran kilpa-ajoradalle, eli Lahden vanhalle raviradalle.
Nyt järjestettävän kilpailureitin parhaat katselupaikat ovat ajojärjestyksessä seuraavat: lähtö, maali ja kilpailukeskus, Lahden suurhallin parkkipaikka, kiihdytys- ja jarrutustesti Moottoripyörämuseolla, käsittelykoe Hotelli Tallukan paikoitusalueella, noin 10 kilometrin mittainen erikoiskoe Hälvälän lentokentän alueella ja kilpailun päättävä yleisöerikoiskoe Lahden vanhalla raviradalla. Reitin kokonaispituus on noin 165 km.
Ensimmäiseen Vesijärvenajoon starttasi kahdessa kilpailuluokassa kuusi ajajaa, joista neljä onnistui kiertämään reitin ympäri. Kilpailuluokat määriteltiin tuolloin pyörien valmistajien ilmoittamien moottoreiden hevosvoimamäärien mukaan. Luokkia oli kaksi: Yli neljä hevosvoimaa ja alle neljä hevosvoimaa.
Tämän vuoden 100-vuotisjuhlakilpailuun osallistuvat nykypyörien lisäksi myös classic-enduropyörät. Odotamme kilpailuun yhteensä noin 250 kuljettajaa. Tavoitteena on saada mukaan mahdollisimman monta Vesijärvenajon aikaisemmin voittanutta kuljettajaa eri vuosikymmeniltä. Keskusteltua on käyty muun muassa Mauri Penttilän kanssa, joka voitti kilpailun 50 vuotta sitten.
Vesijärvenajo on kokenut monet muodonmuutokset. Kilpailureitti on kautta vuosikymmenten onnistuttu sommittelemaan Lahteen ja sen ympäristökuntiin, tosin edellisen kerran kilpailureitti on kiertänyt Vesijärven alkuperäisen kilpailun tavoin vuonna 1990.
Tietoa kilpailusta, sen kulusta ja aikataulusta löytyy Salpausselän Moottorikerho ry:n kotisivuilta.