Sampo Rainio, 17, voitti MX125-luokan MX-liigamestaruuden näytöstyyliin viime vuonna. Rainio ajoi myös MX2-luokan SM-sarjaa sijoittuen parhaimmillaan erässä viidenneksi ja aika-ajossa toiseksi. EM-sarjan EMX125-luokassa Rainio säväytti Belgian Lommelissa aika-ajon pohjillaan. Viime kaudella Rainio ajoi tuoreimman vuosimallin 125-kuutioisella pyörällä, mutta Heinolan Moottorikerhoon paluun tehnyt juniori nähdään tulevana lauantaina MX125-luokan Suomen Cup -avauksessa vuosimallin 2005 Honda CR125:n satulassa. Honda löytyi Rainion käyttöön TT-Racing Teamilta.
- Vanha piikki on kiva pyörä ja yllättävän hyvä ajaa. Onhan se tietenkin erilainen kuin nykypyörät. Ajoasennossa on eroa, ”iskarit” ovat vanhemman oloiset ja moottorin tehoalue on tosi kapea. Olen käynyt kerran testaamassa ja säätämässä pyörää Karkkilassa, Lahden urheilulukiossa opiskeleva Rainio jutustelee.
Vihriän 40-vuotistaiteilijajuhla Suzukin puikoissa
MX125-luokan Suomen Cup -osakilpailusta löytyy myös ainakin yksi toinen iäkkäämpi pyörä, kun vuodesta 2006 lähtien offroad-moottoripyöräilyssä muun muassa toimittajana ja tiedottajana vaikuttanut Marko Vihriä, 39, ohjastaa vuosimallin 2008 Suzuki RM125 -pyörää.
Vihriän ystävä Eemeli Rajala hankki muutaman vuoden ajamattomana olleen pyörän menneenä talvena ja kävi sen läpi samaan kaveriporukkaan kuuluvan Sami Lahtosen kanssa. Team Motopalvelua Karkkilassa edustavalla ja Motorenkaan tukemana kilpailevalla Vihriällä on kaiken kaikkiaan taustallaan ystäväjoukko, jonka kannustamana Turun Moottorikerhon edustaja suuntaa Karkkilaan.
- Täytän juhannuksen aikoihin 40 vuotta ja ajattelin jo talvella, että olisi kiva viettää ”taiteilijajuhlaa” kisaamalla MX125-luokassa. Piikillä ajaminen ja varsinkin kisaaminen on hauskaa. Pyörässä on vähemmän puhtia kuin nelareissa, joten ei pitäisi karata niin helposti lapasesta. Kaverini ovat minua tässä kovasti tsempanneet ja olleet seuraamassa ajotreenejäni, joten mukavaahan se on lähteä kokeilemaan, Vihriä hymähtelee.
Leikillä tosissaan?
Menneiltä ajoilta Vihriällä on taskussaan yhdeksäs sija nuorten SM-sarjasta (B125-luokka) vuodelta 1998. SM-sarjassa Vihriä muistelee olleensa parhaimmillaan 13:s tai 14:s vuosituhannen alussa. Muutaman EM-osakilpailun ajanut Vihriä päätti totisemman ajamisensa kauteen 2005. Sen jälkeen hän on kilpaillut satunnaisesti, mutta kaudella 2014 hän sijoittui piikkien MX-liigassa viidenneksi.
Lähtökohtaisesti nuorille kuljettajille suunnatun (alaikäraja 13 vuotta) MX125-luokan Suomen Cup -avaukseen on ilmoittautunut vajaat 50 kuljettajaa.
- Haluaisin sanoa, että lähden huvittelemaan kisaan. Kyllä se kuitenkin on niin, että kypärä päässä ajetaan tosissaan, Rainio luotaa tulevaa.
- Olen nyt ajanut piikillä ehkä kahdeksan tuntia, joista Karkkila mielessäni suurimman osan saviradalla. Tätä ennen ajoin omalla pikkunelarillani kaksi kertaa viime vuoden toukokuussa. Lisenssin ostin lauantaina ja lähtölistaan rustasin nimeni jälki-ilmoittautuneena sunnuntaina, joten hieman tämä päätöksen teko venyi. Olisi kiva saada palkinto muistoksi kisasta, mutta järjestäjillä ei taida olla niitä varattuna ihan minun sijoilleni saakka, Vihriä puolestaan pyörittelee.
Rainion päätähtäin SM- ja EM-sarjoissa
Sampo Rainio vaihtoi täksi kaudeksi Honda-kuljettajaksi, ja hän kilpailee maahantuoja Brandtin tukemana. Taustalta löytyy myös TT-Racing Team sekä muita tärkeitä yhteistyökumppaneita. Rainion tämän kauden varsinainen tähtäin on MX125-luokan Suomen Cupin sijaan MX2-luokan SM-sarjassa sekä EMX250-luokan EM-sarjassa. MX2-kausi käynnistyy Karkkilassa sunnuntaina, ja tuolloin Rainio ajaa 250-kuutioisella nelitahtisella Honda CRF250R:llä, vuosimallia 2021.
- Lähden rakentamaan SM-kauttani podium-sijoitusten (top 3) kautta. Ajoin jo viime vuonna hyvin piikillä, mutta nelarilla pitäisi olla helpompaa kisatilanteissa. Minulla on ollut opeteltavaa nelarilla ajamisessa ja teen töitä sen sekä kokonaisuutena kehittymiseni eteen. Ajaminen tuntuu mukavalta ja vauhtini on hyvää, Rainio kertoo.
MX2-luokkaan on Karkkilassa ilmoittautunut reilut 20 ajajaa.