Pääjohtaja Claudio Domenicali kertoi Moto.it:n haastattelussa Ducatin yhteistyöstä Bolognan yliopiston kanssa, mutta kommentoi myös merkin tulevaisuutta sähkömoottoripyörien valmistajana.
Selvisi, että Ducati odottaa akkuteknologian kehittymistä, ennen kuin se tuottaa sähkömoottoripyöriä bensiinikäyttöisten pyöriensä rinnalle. Domenicalin mukaan nykyinen akkuteknologia ei mahdollista riittävää ajomatkaa latauksella yhdistettynä sellaiseen suorituskykyyn kuin mitä Ducatin pyöriltä odotetaan.
Ducati siis odottaa parempaa akkuteknologiaa: sellaista, jolla pyörän paino saadaan pysymään riittävän alhaalla ja suorituskyky ducatimaisella tasolla.
"Seuraamme akkuteknologian kehitystä suurella tarkkaavaisuudella, ja parhaillaan arvioimme milloin ja millä hetkellä akkuun varastoitavan energian määrä on niin suuri, että se tekee täysimittaisesta sähkömoottoripyörästä käyttökelpoisen," Domenicali kertoi.
"Tämän päivän litiumakut ovat jo suorituskykyisiä, mutta eivät kykene tallentamaan riittävää määrää energiaa, jotta pyörän paino säilyisi nykyisellä tasolla. Sen vuoksi kompromissejä tarvitaan autonomian ja painon välillä."
"Jo tämän vuosikymmenen keskivaiheilla odotetaan merkittävää kehitysaskelta eli solidstate-akkuteknologian tuloa, ja vielä merkittävämpää kehitystä 20-luvun loppupuolella. Olen optimistinen ominaisuuksien suhteen: jos unohdamme painon hetkeksi, sähkömoottori on hyvin sporttinen moottori, joten pystymme varmasti valmistamaan tuotteita, jotka ovat linjassa brändimme luonteenomaisten piirteiden kanssa; ne on aina linkitetty suorituskykyyn ja urheilullisuuteen. Tärkein dynamiikka liittyy mallien esittelyn ajoitukseen," Domenicali totesi.
Solidstate-akkuteknologia tarkoittaa kiinteäelektrolyyttistä akkua, jonka ominaispiirteitä ovat nykyteknologiaa parempi teho/painosuhde, jopa vain 10 minuutin latausaika sekä parempi paloturvallisuus, koska ne eivät vuoda. Teknologia siis mahdollistaa pienempien, kevyempien ja tehokkaampien akkujen valmistamisen kuin mitä nykyinen litiumakkuteknologia. Sen pitäisi olla tuloillaan, esimerkiksi Toyota on jo luvannut julkistaa SS-akkuteknologialla valmistetun automallin ensi vuonna.