Harleyn mukaan Icons kokoelmassa julkaistaan vuosittain 1-2 rajoitetun valmistuserän pyörää. Sellaisia, jotka juhlistavat perinteistä muotoilua tai design-teemoja sekä samalla tutkivat niitä ideoita, mitkä edustavat tulevaisuuden moottoripyörän tyyliä.
Jokaista pyörää valmistetaan yksi erä, eikä mallia tuoteta enää koskaan sen jälkeen tai tuotantosarjaa toisteta. Jokainen pyörä saa sarjanumeron ja ostaja autenttisuustodistuksen.
Yritys sai valmiiksi uuden viisivuotisstrategiansa, Hardwaren, ja on siinä sitoutunut esittelemään sarjan moottoripyöriä, jotka ovat linjassa sen kanssa, että pyritään kasvattamaan merkin pyörien haluttavuutta sekä vahvistamaan merkin perimää.
Icons Collectionin debyyttipyörä on siis Electra Glide Revival, ikoni retroklassikkojen joukossa. Electra Glide tuli markkinoille alunperin vuonna 1965.
Silloin pyörässä oli 80 ci Panhead-moottori ja sähkökäynnistys, mutta 1966 moottori vaihtui Shovelheadiksi. Lepakonsiipikate tuli 1969. Vuoden 1969 malli on nimenomaan Revivalin esikuvana. Lepakonsiipikate on H-D:lle tunnusomainen ja matkittukin piirre. 1969 kate ja sivulaukut olivat saatavilla ainoastaan valkoisina. Revival-versiossa käytetään samaa väritysideaa Birch White -maalipinnalla. Lisäksi tankin värityksessä käytetyt Hi-Fi Blue ja Black Denim sekä Birch White -raita lokasuojien ja sivupaneelien Hi-Fi Blue -värityksen kanssa tuovat kontrastia ilmeeseen.
Uusiomalli on suunnattu nostalgikoille, jotka kaipaavat päästä ajamaan pyörällä, jonka tyyli on tunnusomainen ja ajaton.
Pyörän hinta Suomessa on 41 000 euroa Harleyn tiedotteen mukaan, ja niitä tulee myyntiin – Suomessakin – jokaiselle auktorisoidulle Harley-myyjälle. Pyörien pitäisi olla maassa huhtikuun lopulla.
Pyörässä on soolosatula, jossa on mustavalkoinen päällinen sekä kromikisko asennettuna säädettävän takaiskunvaimentimen ja jousen ylle. Rakenne on viittaus 1960-luvun FL-malleihin ja lisää kuljettajan mukavuutta.
Kromatut pinnavanteet ja leveät valkosivuiset renkaat lisäävät ulkonäön nostalgisuutta. Samoin kromatut etulokasuojan ja sivulaukkujen kiskot ja muut kromaukset.
Modernisoitu isolla kädellä
Pyörän moottorina on Milwaukee Eight 114 V-Twin, jonka tilavuus on 114 ci eli 1868 cm3. Tehoa ei ilmoiteta, sitä on sitten ilmeisesti "riittävästi", mutta vääntö on 160 Nm 3250 kierroksella minuutissa.
Kannet ovat neliventtiiliset, ja tuplatulpat kansissa varmistavat maksimipalamisen.
Pyörän runko on moderni Harleyn yksipalkkinen touringrunko, jossa on tukeva päärunko matkatavaroiden painon ja moottorin tehon selättämiseksi.
Alusta on suunniteltu mahdollistamaan pitkät ajot. Takaiskunvaimentimien esijännitystä säädetään hydraulisesti ja etuhaarukan putkien läpimitta on 49 mm. Kaksoisventtiilirakenteella pyritään hyvään vaimennukseen kaikissa olosuhteissa.
Klassisessa lepakonsiipikatteessa on suurempi tuulilasi ja tuuletusventtiili helpottamassa kuljettajan olosuhteita kuumissa keleissä.
Vakionopeudensäädin ja halogeenivalot sekä lisävalot kuuluvat mukaan samoin kuin Boom! Box GTS infotainment -järjestelmä. Katteeseen on asennettuna kaksi kaiutinta ja järjestelmässä on edistyneet navigointiominaisuudet. Järjestelmä tukee sekä Android Autoa että Apple CarPlayta.
Myös pyörän elektroniikka on tuotu tähän päivään, mukana on Harleyn kuljettajaa avustavaa teknologiaa runsain mitoin, esimerkiksi kaarteissa toimivat C-ABS:t, kaarteissa toimiva linkitetty jarrujärjestelmä C-ELB, kaarteissa toimiva vetoluiston esto C-TTCS, luistokytkin ja hill holder.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Harley-Davidson.