Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Pyörän uusi, moderni muotoilu, uusi elektroniikka ja Euro 5 -normit täyttävä moottori ovat tietenkin mielenkiintoisimmat asiat. Aloitetaan siis muotoilusta.

Terävänkulmikas ja etupääpainotteinen muotoilu saa virtaa ja leimaa uusista ikäänkuin pinotuista LED-ajovaloista, joita reunustavat tyylillä parkkivalot, nekin LEDejä, kuten pyörän koko valaistus.

Kuten tiiserikuvat viittasivat, ulkonäköä on ajantasaistettu kovasti, ja lopputulos miellyttää silmää. Streetfighter-leima on tinkimätön ja pienet wingletit sopivat asiaan. Samoin tankin alla olevan paneelin naamiointiväritys.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Moottori

999 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen rivimoottori on uusista päästövaatimuksista tai oikeammin niitten täyttämisestä huolimatta säilyttänyt tehonsa, niukasti jopa kasvattanut sitä 150:stä 152 kahteen hevosvoimaan 11 000 kierroksella minuutissa.

Lisäksi moottorista on tuotu lisää vääntöä ja tehoa alemmille ja keskikierrosalueille. Lue: parannettu moottorin käyttömukavuutta normaaliajossa. Samantyyppistä muutosta tavoiteltiin Hayabusankin tuoreessa päivityksessä.

Tämä tietenkin edellytti moottorin sisuskalujen päivitystä ja niihin kuuluvat ainakin uudet imu- ja pakonokka-akselit sekä päivitetyt nokkien profiilit, uudet venttiilien jouset, ilmansuotimen kotelo, kytkin sekä uusi 4-2-1-pakoputkisto, johon on otettu päästövaatimusten täyttämiseksi yksi katalysaattori lisää.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Elektroniikka

Pyörässä on nyt ride-by-wire sekä runsaasti uutta elektroniikkaa kuten Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) ja ajotapavalitsin Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), josta voi valita kolme eri ajotapaa välillä A-C. Ne vaikuttavat tehontuottoon, vääntöön ja kaasun reagointiin. A-asento antaa äreimmän, sporttisimman vastineen, ja kelpaa vaikka ratapäiville, C sopii parhaiten rauhalliseen ajoon; sadekelille tai kun palaat kotiin rankan ratatreenipäivän jälkeen.

Lisäksi pyörässä on avustava luistokytkin, joka estää takapyörää lukkiutumasta voimakkaan moottorijarrutuksen vuoksi ja ylös-alas toimiva shifteri. 

Uudessa STCS-vetoluiston esto -toiminnossa on tarjolla viisi eri vaihtoehtoa. Sen saa myös pois päältä. Mitä isompi numero, sitä hanakammin STCS iskee ja estää sutimista.

Lisäksi pyörä on varustettu matalien kierroksien avustimella, joka turvaa tasaiset lähdöt epäröivämmälläkin kytkimenkäytöllä. Pyörässä on myösSuzukin Easy Start system käynnistysavustin.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Alustaa ja ajomukavuutta

Pyörän alumiininen kaksoiskehtorunko on perua kilparadoilta ja suunniteltu ajettavuus mielessä. Ajomukavuuteen on panostettu myös KYB:in täysin putkihalkaisijaltaan 43 mm:n säädettävän etuteleskoopin, jonka joustomatka on 120 mm. Takavaimennin on säädettävissä jousen esijännityksen ja paluuvaimennuksen osalta ja sen joustomatka on 130 mm. Jarruina ovat Brembon monoblokit.

Ensiasennusrenkaina on Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -renkaat.

Pyörässä on täys-LCD-näyttö.

Käytännön ajo-olosuhteita pyörässä on parannettu 23 millimetriä leveämmällä ohjaustangolla, joka on samalla tuotu lähemmäs kuljettajaa. Ajoergonomian pitäisi tältä osin olla parempi. Samoin kuljettajan ja kyytiläisen istuimet ovat nyt erilliset. Kuljettajan istuin antaa aiempaa parempaa tukea takaosasta ja sen päällä on helpompi liikkua.

Polttoainetankin tilavuus on kasvatettu peräti 19 litraan.

Mallin pitäisi olla myynnissä toukokuun lopulla.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Tekniset tiedot:

  • • Mitat: pituus x korkeus x leveys 2,115 mm x 1,080 mm x 810 mm. Akseliväli 1,460 mm. Maavara 140 mm. Istuinkorkeus 810 mm. Tankattu paino 214 kg.
  • • Moottori: 4-tahtinen nelisylinterinen nestejäähdytetty DOHC. Poraus x isku 73.4 mm x 59.0 mm. Kuutiotilavuus 999 cm³. Puristussuhde 12.2:1. Polttoianeesyöttä sähköinen. Käynnistin sähköinen. Voitelujärjestelmä märkäsumppu. Vaihteisto 6-vaihteinen. 
  • • Alusta: Etuteleskooppi käännetty, kierrejousi, öljyvaimennus. Takavaimennin linkitetty, kierrejousi, öljyvaimennus. Ohjauskulma / jättö  25° / 100 mm. Etujarrut: tupalevyt. Takana yksi levy. Eturengas 120/70ZR17M/C (58W), tubeless. Takarengas 190/50ZR17M/C (73W), tubeless. Polttoainetankin tilavuus 19 l. 
  • • Värivaihtoehdot: Metallic Triton Blue (YSF), Glass Mat Mechanical Gray (QT7) ja Glass Sparkle Black (YVB).

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Suzuki. 

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000. Pinotut LED-valot tuovat uutta, modernia tunnusomaisuutta malliin.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000. Pinotut LED-valot tuovat uutta, modernia tunnusomaisuutta malliin.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000 ja hieno cameopaneeli.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000 ja hieno cameopaneeli.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.

Vuosimallin 2021 Suzuki GSX-S1000.