Erilaisia sähköajoneuvovalmistajia tuntuu putkahtavan jatkuvasti maailmalle, myös sähkömoottoripyöräpuolella, joten välillä on jopa hankala pysyä perässä. Yksi uusi tulokas on nimeltään Ox ja tässä tietoa sen Patagonia-mallista. Rinnalla on myös kolme muuta samannäköistä mallia: Monte Carlo, Tokyo ja One.
Patagonia lienee merkin offroad-painotteisin versio. Kyseessä on enemmän scrambler-tyyppinen ratkaisu kuin enduromainen versio. Pyörän ulkonäkö on varsin kulmikas, jopa laatikkomainen, ja siitä voi olla montaa mieltä. Tuntuu siltä, kuin siinä olisi menty tuotantoteknologian yksinkertaistaminen edellä maaliin, mutta muotoilu on aina myös makuasia. Yksinkertainen voi myös olla kaunista.
Mielenkiintoiseksi pyörän tekee se, että se on varustettu kahdella irrotettavalla modulaarisella akulla. Akkujen jännite on 70 volttia ja teho 30 ampeerituntia, painoa kummallakin on 14 kilogrammaa. Akku latautuu kahdessa tunnissa normaalista kotisähköpistokkeesta.
Takapyörän napaan sijoitetun moottorin kahdeksan kilowatin tehon turvin pyörän maksiminopeus on 110 kilometriä tunnissa. Maltillisella vauhdilla pitäisi päästä jopa sadan kilometrin ajoon latauksella.
Patagonia painaa 140 kiloa, ja se on varustettu läskipyörämäisin maastoajoon sopivin renkain. Pyörässä tulee mukana kovaa käyttöä kestävät sivulaukut sekä ajovalon suojaritiliä korostamaan offroad-kelpoisuutta.
Lisäksi pyörän kanssa voi käyttää brändin Elisa-sovellusjärjestelmää. Liittämällä älypuhelimen pyörään, on järjestelmästä saatavilla tietoa mm. akun tilasta ja pyörän sijainnista ja sitä voi käyttää myös navigointiin. Elisan avulla voi myös laskea energiaedullisimman tavan käyttää pyörää.
Pyörän hinta Espanjassa on maltilliset 5990 euroa, ja se on jo ennakkotilattavissa. Toimitusten pitäisi alkaa syyskuussa, kertoo Autoevolution. Oxin sivuille pääset tästä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Ox.