Combat Motors on entinen Confederate Motorcycle, ja se toimii Birminghamissa, Alabamassa. Yritys muutti nimeään pari vuotta sitten, koska se muistutti kiusallisesti Konfederaation ja Pohjoisvaltojen välisestä sisällissodasta ja otti kantaa ikään kuin Etelävaltojen puolesta.
Nyt yritys on tuonut myyntiin uuden 2021 Combat Wraith -kruiserin, jota piristävät sellaiset elementit kuin erittäin omannäköisensä girder-etupää sekä läpinäkyvällä ikkunalla varustettu polttoainetankki ja jakopää.
Pyörää valmistetaan ainoastaan 21 kappaletta kahtena eri versiona. Toisen niistä pintakäsittely on enimmäkseen kiiltävää alumiinia ja toinen taas mustaksi anodisoitua. Tuotanto on jo ensimmäisten myytyjen kappaleiden osalta alkanut, ja ensimmäiset toimitukset ovat tämän vuoden heinäkuussa.
155 000 taalan hinnalla saa pyörän, joka on paitsi käsin tehty, myöskin varustettu S&S Cyclen 2163 kuutiosenttimetrin V2-moottorilla. Luvassa on 108 kW / 145 hevosvoimaa 5100 kierroksella minuutissa ja jykevää vääntöä varsin alhaalta: 217 Nm vain 2000 rpm:ssä.
Moottori toimii alumiinisen monokokkirungon kantavana osana. Girder-etuhaarukassa on täysin säädettävä Race Techin vaimennin. Takakeinuhaarukassa on niin ikään puristus- ja paluuvaimennuksen osalta säädettävä Race Tech.
Vaihteistossa on viisi pykälää ja hydraulisesti toimiva kuivalevykytkin. Eturengas on 19-tuumainen ja takanakki 17-tuumainen. Ensiasennusrenkaina on Pirelli Diablo Rosso III:set. Jarrut ovat Beringerin: niissä on kelluvat valurautalevyt ja radiaalit Beringerin Aerotec kaliiperit edessä ja Aeronal-levy ja kaksimäntäinen Beringerin kaliiperi takana.
Pyörä painaa tankattuna 254 kiloa.
Pyörän design on ottanut mallia alkuperäisestä vuoden 2008 Wraithista. Kyse ei ole pelkästään girder-etuhaarukasta, vain myös sen polttoainetankin mallista. Lisäksi kuljettajalla on käytössään sekä varsin eteen että normaalisti sijoitetut jalkatapit.
Mikäli innostut ostamaan Wraithin, sinulla on myös mahdollisuus päästä seuraamaan pyörän valmistumista. Lisäksi saat videon, joka kertoo pyöräsi kokoamisesta. Lisätietoja täältä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Combat Motors