Kauden alun huoltotöiden lisäksi täytyy muistaa kulkupelin liikennekäyttöönotto ja tarkistaa vakuutusasiat. Seuraavaksi listalla tulee ajovarusteiden kunnon tarkistaminen ja mahdolliset pesut, rasvaukset jne.
Eräs tärkeimpiä asioita renkaiden ja jarrujen kunnon lisäksi on oikea rengaspaine. Moniko muistaa myös tarkistaa myös sen ennen kevään ensi ajoa?
Entäpä sitten jousitus? Oletko lähdössä yksin vai kaksin ensi ajomatkalle? Monen pyörän jousen esijännitystä ja vaimennusta kannattaa säätää, jos on lähdössä kaksi päällä matkaan normaalin yksinajon sijasta. Myös takarengas saattaa kaivata isompaa rengaspainetta sooloajoon verrattuna.
Se vaikein asia: maltti
Ajoon lähdettäessä taitaa vaikein asia olla muistaa maltti: ajotuntuma ei talven jäljiltä ole sama kuin syksyllä, joten sen löytämiselle kannattaa varata aikaa ja ajokilometrejä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kova vauhdinpito ja tiukka mutkiin kanttaaminen on fiksua jättää odottamaan muutamaa tuhatta ensimmäistä ajettua ajokilometriä.
– Moottoripyöräilyn ja mopoilun riskialttius pahoissa henkilövahingoissa korostaa entisestään turvalliseen kauden aloitukseen panostamista, väittää myös LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Kauden alku on onnettomuusaltteinta aikaa
Keväällä ajokauden alussa tapahtuu paljon onnettomuuksia, jotka liittyvät yllätyksiin teiden kunnossa ja ajotuntuman puutteesta talven jälkeen. Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan kauden alun tyypillinen vahinko on tieltä suistuminen tai kaatuminen kaarteessa.
Syynä saattaa olla se, että teiden pinnat ovat vielä huhti-toukokuussa hiekkaisia ja pölyisiä. Sateella tai märällä tienpinnalla hiekkaa ei näe ja pöly asfaltin päällä on todella liukasta. Vielä toukokuussakin tienpinta voi illan mittaan jäähtyä nopeasti ja kun myös renkaat ovat kylmät, tienpinnan ja renkaan välinen kitka voi heiketä yllättävän paljon.
Oikean tilannenopeuden merkitystä ei voi painottaa tarpeeksi, ja tietenkin myös renkaiden kunto vaikuttaa. Nykyrenkaissa pinnan kulumista ei välttämättä huomaa niin helposti, mutta renkaan kantikas profiili kertoo, että paras pito voi olla mennyttä ja rengas kaivata uusimista.
Kokeneen kouluttajan johtama ajoharjoittelu lisää ajoturvallisuutta mihin aikaan vuodesta tahansa, mutta erityisesti keväällä, kun ajotuntuma on puutteellinen.
1000 euron veroriski
Mikäli moposi tai moottoripyöräsi on poistettu talven aikana tilapäisesti liikenteestä, voit kiittää itseäsi, jos olet muistanut palauttaa sen liikennekäyttöön. Jos eksyt ajamaan liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla, ja kärähdät siitä, niin sinua odottaa vähintään 1000 euron lisävero tai vuoden ajalta laskettu ajoneuvovero viisinkertaisena.
Turvallista kauden alkua ja kilometrejä kaikille!