Historiaa: 2020 ensi neljännes
Vuoden 2020 ensi neljänneksellä Harleyn myynti ehti jo hieman kärsiä koronaviruksesta, vaikka isompaa vahinkoa siitä aiheutui vasta myöhemmin. Ensi neljänneksellä myynti laski 1,3 miljardiin dollariin vuoden 2019 1,38 miljardista dollarista. Samalla laimennettu osakekohtainen tulos laski 0,80 dollarista 0,45 taalaan.
Harleyn moottoripyöriä myytiin jaksolla Yhdysvalloissa 23 732 kpl, missä oli 15,5 % lasku. EU:n alueella myynti laski vielä rajummin, 28,4 % miltei 11 000 pyörästä 7730 pyörään. Kansainvälinen myynti laski yli viidenneksen. Konkreettiset luvut olivat 16 707 ja 21 060, -20,7 %.
Maailmanlaajuisesti meni kaupan 40 439 Harrikkaa, 17,7 % vähemmän kuin viime vuonna, jolloin myytiin 49 151 pyörää. Yritys veti koronaviruksen vuoksi pois kaikki taloudelliset ennusteensa loppuvuodelle jo 28.3.
Osan vuodesta 2020 Harleyn tuotanto oli kiinni, ja kun Jochen Zeitz valittii pääjohtajaksi, yritys myös päätti supistaa mallivalikoimaa ja keskittyä tuottavimpiin ja myyvimpiin malleihinsa. Samalla se päätyi ratkaisuun, jossa se poistuu pieniltä tai vähemmän tärkeiltä markkinoilta.
Tuotannon väheneminen merkiksi myös sitä, että jälleenmyyjien varastot kolisivat loppuvuodesta 2020 tyhjyyttään, minkä täyttäminen näkyy omalta osaltaan vuoden 2021 ensi neljänneksen toimituksissa.
Vuoden 2021 ensi kvartaali
Amerikkalaisittain tärkeä laimennettu osakekohtainen tulos nousi 1,23 dollaria viime vuoteen verrattuna eli 1,68 taalaan. Vähittäiskauppamyynti kasvoi 12 prosenttia touring-moottoripyörämallien kovan kysynnän ansiosta.
Liikevaihto ylitti jopa vuoden 2019 ensi vartin, eli nousi 1,423 miljardiin dollariin. Vuonna 2020 luku oli 1,298 miljardia, eli kasvua siihen verrattuna 10 %. Viivan alle jäänyt tulos kuvastaa sekä moottoripyörämyynnin että rahoituspalvelujen segmenttien menestystä.
Nettotulos oli 259 miljoonaa dollaria, edellisvuoden 70 miljoonasta kasvua 272 %.
Ilmankos pääjohtaja Jochen Zeitz oli tyytyväinen.
– Olen erittäin tyytyväinen vauhtiin, jolla koko liiketoimintamme on elpynyt, mitä kuvaa hyvin tämän kvartaalin vahva taloudellinen tulos. Toimenpiteillä, joita olemme tehneet muokataksemme toimintaamme, on myönteinen vaikutus tuloksiimme, erityisesti tärkeimmällä Pohjois-Amerikan markkinalla, Harley-Davidsonin pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jochen Zeitz totesi.
– Voimme nähdä ensimmäiset merkit kuluttajien innostuksesta ja optimismin palaamisesta, ja olen luottavainen, että Harley-Davidson vuonna 2021 on merkittävästi kevyempi, nopeampi ja tehokkaampi organisaatio, joka on valmis voittamaan ja menestyksekkäästi toteuttamaan viisivuotista Hardwire-strategiaamme maailman halutuimpana moottoripyöräbrändinä.
Pyörämyynnin kehitys
Vähittäiskaupassa Harleyn myyjät toimittivat asiakkaille Pohjois-Amerikassa yli 30 % enemmän moottoripyöriä eli 32 800 kpl vuotta aiempaan 25 200:n verrattuna.
Analyytikkokonferenssissa Zeitz kertoi, että Harleyn markkinaosuus yli 600-kuutioisten luokassa sen ydinalueella USA:ssa on laskenut edelleen. Osuus oli nyt 48,3 %, jossa pudotusta 0,6 %. Osuus on parhaimmillaan ollut reilusti yli 50 %.
EMEA-alueella myynti laski 36 % 7700:sta 4900 kappaleeseen. Syynä olivat mm. EMEA-alueella jatkuneet koronarajoitukset sekä tiukentuneet päästövaatimukset, joiden myötä Harley päätti olla tuomatta tänne Street- ja Sportster-mallistoaan.
Aasian-Oseanian alueella myynti kasvoi prosentin, noin 5800 kontra noin 5800. Latinalaisessa Amerikassa myynti putosi 59 % 1800:sta noin 700:n, syynä vähittäismyyjien määrän karsiminen sekä hintojen korjaaminen.
Kaikkiaan Harley-kauppiaat toimittivat asiakkaille 9 % enemmän moottoripyöriä eli 44 200 kappaletta, kun vastaava luku oli 40 400 vuonna 2020.
Harley valmisti jaksolla 54 800 pyörää eli 3 % enemmän kuin vuotta aiemmin, jolloin luku oli 53 000 kpl. Positiivinen piirre Harleyn kannalta on, että kauppiaiden inventaari on laskenut todella radikaalisti eli alle puoleen vuoden takaiseen verrattuna.
Positiivinen ennuste
Koko vuodelle 2021 Harley odottaa ennakoitua positiivisempia näkymiä. Se uskoo liikevaihdon kasvavan 30-35 % koronavuoteen 2020 verrattuna, kun aiempi ennakko-oletus oli 20-25 %.
EU:n tullitilanteella on vaikutusta, tulosmarginaaliksi H-D odottaa 7-9 %, jos tullirajoitteet pystytään poistamaan edes osittain 2021. Muuten marginaali jää 5-7 % alkuperäisen ohjeistuksen mukaan.
Rahoituspalveluiden tuloksen yritys uskoo kasvavan 50-60 % aiempaan 10-15 % verrattuna.